اسپیس‌ایکس شریک جدید پروژه ارسال کاوشگر به قمر مشتری شد

ناسا اعلام کرد کاوشگر اروپا کلیپر (Europa Clipper) برای بررسی قمر یخی مشتری به‌نام اروپا (Europa) در اکتبر۲۰۲۴ به همراه حامل فضایی فالکون هوی (Falcon Heavy) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به فضا پرتاب خواهد شد و آژانس فضایی آمریکا برای انجام این پرواز ۱۷۸ میلیون دلار به اسپیس‌ایکس می‌پردازد. این کاوشگر پیش از این قرار بود همراه حامل فضایی SLS ناسا به فضا برود، اما به‌دلیل تکمیل نشدن این حامل و میزان بودجه ماموریت، ناسا از کنگره آمریکا درخواست کرد تا کاوشگر همراه حامل تجاری به فضا فرستاده شده تا به‌این‌ترتیب در عملیات مذکور حدود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی شود.

سیاستمداران همچنان به پرتاب این کاوشگر با SLS اصرار داشتند؛ اما سه موضوع باعث تغییر نظر آن‌ها شد؛ اواخر سال ۲۰۱۸، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که فالکون هوی می‌تواند ماموریت کلیپر را بدون نیاز به کمک گرانش از سیاره زهره به مقصد برساند؛ از‌این‌رو، لازم نیست فضاپیما به بخش داخلی منظومه شمسی وارد شود. دلیل دوم این بود که پس از نهایی‌سازی اهداف برای برنامه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis)، این سازمان پی‌ برد شرکت بوئینگ پیمانکار اصلی هسته مرکزی SLS نمی‌تواند به‌موقع حاملی اضافی برای ماموریت کلیپر بسازد. دلیل سوم نیز وجود مشکل لرزش در حامل مورد بحث است که پس از آزمایش تونل باد، مشخص شد مقدار واقعی بار پیچشی به‌دلیل لرزش تقریبا دو برابر برآوردهای اولیه است. این کاوشگر در ماموریت خود ۴۵ بار دور قمر اروپا خواهد چرخید و تحقیقاتی درباره آن انجام می‌دهد. همچنین کلیپر مجهز به ابزارهایی است که به پژوهشگران کمک می‌کند به بررسی حیات در این قمر بپردازند.

منبع mehrnews zoomit