کشف ۶ موج رایویی جدید که منشاء آن‌ها خارج از کهکشان راه شیری است

0 438

محققان بار دیگر از کشف ۶ موج رایویی جدید خبر دادند که منشاء آن‌ها در خارج از کهکشان راه شیری قرار دارد. پیش از این و در ماه مارس محققان ۱۰ موج رایویی را کشف کرده بودند که از همین مکان بسیار دور و در خارج از کهکشان راه شیری منتشر شده بودند. ویژگی اصلی این امواج که با عنوان انفجار رایویی سریع (FRB) شناخته می شوند این است که تنها چند میلی ثانیه دوام می‌آورند ولی انرژی آن‌ها بسیار زیاد و تقریباً به اندازه انرژی یک روز خورشید است. باوجود قدرت زیاد این امواج، دانشمندان هنوز درباره علت و منشاء آن‌ها به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

قبل از کشف ۱۰ موج رایویی در ماه مارس، عقیده دانشمندان درباره این گونه امواج این بود که آن‌ها گونه‌ای از موج‌های روشن – خاموش  یا در واقع آنی هستند که از نقاط مختلف فضا منتشر می‌شوند، به همین دلیل محققان مطالعه درباره منشاء این امواج را متوقف کردند. علت سردرگمی دانشمندان درباره امواج ثبت شده این است که آن‌ها بسیار غیرمعمول هستند و تخمین زده می‌شود در هر روز در حدود ۲۰۰۰ مورد از این امواج از سراسر فضا منتشر می‌شود اما آن‌ها به‌قدری کوتاه هستند که با تکنولوژی موجود در اختیار بشر، ما برای کشف آن‌ها به‌زحمت می‌افتیم.

اولین مورد از این امواج در سال ۲۰۰۷ کشف شد اما در سال ۲۰۱۶ دانشمندان موفق شدند چندین بار این امواج را ثبت کنند. در حال حاضر فرضیه اصلی درباره این امواج این است که در نتیجه برخورد دو ستاره نوترونی یک سیاه چاله تشکیل شده است و نتیجه این برخورد آزاد شدن تعداد زیادی انفجار رایویی سریع (FRB) بوده است. هم اکنون تلاش اصلی محققان معطوف به یافتن منشأ دقیق این امواج است و آن‌ها امیدوارند بتوانند با یافتن اطلاعات بیشتر درباره این امواج بتوانند اطلاعات بیشتری درباره جهان هستی به دست بیاورند.

منبع ایمنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=508
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها