ملزومات پهنای باند کلید نجات ماهواره‌های بزرگ مدار ژئو

0 853

یکی از عواملی که در شکل‌گیری زیرساخت‌های آینده‌ی ماهواره‌های مخابراتی موثر است، نیاز روزافزون به پهنای باند بیشتر می‌باشد. امروزه جهت‌گیری اپراتورها بیشتر به سمت ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای متشکل از ماهواره‌های کوچک در مدار LEO می‌باشد. اما به اعتقاد مارک دانکبرگ (Mark Dankberg) مدیر اپراتور ماهواره‎ای آمریکایی ویاست (Viasat)، ماهواره‌های همچون ماهواره‌ی Viasat3 این شرکت که ظرفیت انتقال داده‌ی در مقایس ترابیت بر ثانیه را دارند، در آینده نسبت به منظومه‌های ماهواره‌ای پرتعداد فعال در مدار LEO که بر روی تاخیر زمانی کمتر نسبت به ماهواره‌های GEO تاکید می‌کنند، بیشتر با نیاز مشتریان هماهنگ خواهند بود.

دانکبرگ می‌گوید: «مشتریان ما پهنای باند بیشتری نیاز دارند؛ آنها می‌خواهند قادر باشند ویدیو را به صورت زنده ارسال و دریافت کنند.» وی افزود: «ما مطالعاتی انجام داده‌ایم و از مشتریان در مورد مواردی که بر تصمیم آنها در انتخاب یک سرویس مخابراتی اثر می‌گذارد سوال کرده‌ایم. نتایج نشان می‌دهد که تاخیر زمانی کمترین تاثیر را در این انتخاب دارد.» شایان ذکر است که تاخیر زمانی کمتر یکی از مهمترین نقاط قوت منظومه‌های عظیم ماهواره‌ای همچون منظومه‌ی ۶۴۸ ماهواره‌ای متعلق به وان‌وب (OneWeb) می‌باشد.

لویجی پاسکوالی (Luigi Pasquali)، مدیر شرکت ایتالیایی تلسپازیو (Telespazio) در مورد اینکه ماهواره‌های ترابیتی هزینه را برای مشتری کاهش می‌دهند و کمک می‌کنند که اپراتورهای ماهواره‌ای بتوانند با سیستم‌های مخابراتی زمین‌پایه رقابت کنند، با دانکبرگ موافق است؛ ضمن اینکه به اعتقاد وی منظومه‌های مدار LEO تاثیر مخربی بر این صنعت خواهند داشت.

اما پیر-ژان بیلیر (Pierre-Jean Beylier) مدیر اپراتور استرالیایی اسپیدکست (Speedcast) معتقد است که این منظومه‌ها آغازگر یک حرکت انقلابی در صنعت مخابرات خواهند بود و هنوز برای قضاوت در مورد تاثیر آنها بر بازار و ارزش آنها برای مشتری زود است. وی می‌گوید: «قابلیت اطمینان، مهمترین نقطه قوت صنعت ماهواره‌ای است و سامانه‌های ما نسبت به سامانه‌های زمینی قابلیت اطمینان بیشتری دارند؛ اگرچه منظومه‌های ماهواره‌ای که در باند ka فعالیت می‌کنند قابلیت اطمینانی در حد سامانه‌های قدیمی باند c ندارند.»

طبق نظر کوین استین (Kevin Steen) مدیر شرکت آمریکایی آی-دیرکت (iDirect Technologies)، صنعت مخابرات ماهواره‌ای در آینده نیازمند همکاری است تا ایستگاه‌های زمینی بتوانند متناسب با نیاز، به سادگی بین شبکه‌های 5G زمینی و ماهواره‌های مدارهای LEO، MEO و GEO سوئیچ کنند و درخواستهای مشتری را براورده سازند. استین اعتقاد دارد که ورود آنتن‌های تخت به بازار می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ی ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای کوچک شود و از این طریق در این صنعت تاثیر بگذارد.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4733
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها