ساخت ابزارهای جدید برای جستجوی حیات در در مریخ

0 470

یکی از مریخ نوردهای آینده ناسا ممکن است به شیوه ای که تا به حال استفاده نشده حیات را در مریخ جستجو کند. بر اساس تلاشی مشترک بین مرکز تحقیقاتی Glenn ناسا و دانشگاه میشیگان مجموعه ای جدید از ابزارها با نام MAHRS یا مجموعه شناسایی زیستگاه آبی مریخ در حال توسعه می باشد.

همانطور که از اسم آن بر می آید این ابزارها طراحی شده اند تا مناطقی را که در آنها آب وجود دارد مورد بررسی قرار دهند. منظور از این مناطق، محیط های شورابی در زیرلایه ی نازک مریخ است.

مجموعه ابزار MAHRS شامل میکروسکوپ اپتیکال، تشعشع سنج، کاوشگر جهش سنج، سنسور تشخیص خیسی خاک و سنسور میدان الکتریکی می باشد. برای انجام این پروژه Nilton Renno یکی از استادان دانشگاه میشیگان و مهندسان Glenn تصمیم گرفتند که ابزاری طراحی کنند که با در نظر گرفتن سه نکته در نواحی مختلف مریخ به دنبال حیات بگردد. مناطقی که آب یا شورابه های مایع دارند،مناطقی که جایگزینی پیوسته ی مواد در آنها رخ می دهد و مناطقی که از تشعشعات و ذرات پر انرژی بیرون از سیاره مریخ در امان هستند.

میکروسکوپ اپتیکال برای مطالعه ی اندازه و مشخصات غبارهای ساکن بر روی سیاره طراحی شده است. لنز میکروسکوپ به طرف بالا چرخیده است تا غبار مریخی بر روی شیشه ی آن بنشیند و تصاویر با کیفیت بالا از آن تهیه شود. تشعشع سنج به میکروسکوپ نصب شده است تا میزان انرژی خورشیدی جذب شده در سطح را اندازه گیری کند. هرچقدر میزان این انرژی کمتر باشد نشان دهنده ی خاصیت جذب انرژی غبار مریخی می باشد. ابزار بعدی جهش سنج می باشد. جهش در واقع پروسه ی جست و خیز کردن ذرات کوچک گرد و غبار یا شن بر روی سطح می باشد که می تواند بر اثر رشد گیاهان و دانه ها در خاک رخ دهد. فهمیدن این پروسه یکی از موارد مهم در تشخیص حیات در مریخ می باشد. سنسور میدان الکتریکی برای مطالعه ی بارهای الکتریکی در اتمسفر مریخ که به دلیل گرد وغبار موجود در هوای آن به وجود می آید بر روی مجموعه نصب شده است. این ابزار الگوهای آب و هوایی را به همراه گرد و غبار موجود در هوا بررسی می کند و اطلاعات بیشتری در مورد فرسایش در این سیاره افشا می سازد. در نهایت سنسور تشخیص خیسی خاک نیز میزان آب موجود در سطح را بررسی می کند و تشکیل شورابه های مایع را تشخیص می دهد.

مجموعه ی MAHRS هنوز در هیچ کدام از ماموریت های آینده ناسا قرار نگرفته اما این احتمال وجود دارد که در هرکدام از ماموریت های مریخ ناسا قرار گیرد و هم اکنون مهندسان مرکز Glenn در حال آماده سازی و تطبیق پذیر کردن آن برای استفاده در ماموریت های پیش رو هستند.

 

منبع spaceflightinsider
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=391
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها