اطلاعات خود را از ماهواره‌ها بخواهید

0 416

امیرحسین مجیدیان: اطلاعات کمی و کیفی از وضعیت زمین و عوارض طبیعی و غیر طبیعی منطقه، در بخش‌های مختلف به ویژه بخش‌های عمرانی و مدیریت کلان کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند که این اطلاعات در حال حاضر اغلب با روش‌های سنتی در کشور کسب می‌شوند. این در حالی است که از تصاویر ماهواره‌ای می‌توان هر دو نوع اطلاعات کمی و کیفی را به سادگی استخراج کرد. 

طبق نظر کارشناسان کاربردهای ماهواره‌های سنجش از دور، به دو دسته تقسیم می شوند. شاخه‌ای از کاربرد‌ها در حوزه هندسی و اندازه گیری وارد می‌شوند و طی آن اطلاعات کمی استخراج می‌شوند. و دسته‌ی دوم، کاربردهایی هستند که به حوزه مدیریت مرتبط شده و استفاده‌ای استنباطی دارند و از آن‌ها اطلاعات کیفی بدست می آید.
در رابطه با همین موضوع، محمدرضا اسماعیلی، کارشناس سنجش از دور به خبرنگار اسپاش گفت:«در حوزه‌ استخراج اطلاعات کمی و کاربرد هندسی، موارد بی‌شماری از جمله استفاده در بحث دعاوی حقوقی وجود دارد. به همین جهت و برای رسیدگی به ادعاهای مطرح شده در دعاوی حقوقی در دادگاه ها، این امکان وجود دارد که زمین و دارایی مورد دعوی را در موقعیتی به خصوص و مختصات مکانی مشخص و سپس وضعیت ساخت و ساز را در آن محل، طی زمان‌های مختلف بررسی کرد.»

وی افزود:«در برخی از موارد که تصاویر، شرایط خاصی داشته باشند،می توانیم ارتفاع سازه را  مشخص کنیم. غیر از این پارامترهایی همچون مساحت و محیط و دیگر موارد متناسب با ساختمان محاسبه شده و همچنین طول و عرض راه‌ها مشخص شوند. مثلا نرم افزارهایی مثل گوگل‌مپ به این سمت رفته‌اند که عرض خیابان را آنالیز می‌کنند و به تبع آن حجم بار ترافیک را تخمین می‌زنند بطوری که مشخص می‌شود که شما در چه زمانی به مقصد می‌رسید.»
معاون فنی موسسه‌ی سنجش از راه دور بصیر صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد:«در حوزه‌ کیفی، کاربرد‌ها خیلی وسیع‌تر هست و به خاطر آن که دید مدیریتی و کلانی که برای اتخاذ تصمیم بوجود می‌آورد بیشتر مورد دلخواه مدیران شهری، استانی و کشوری می‌باشد. این شاخه از کاربرد تصاویر سنجشی و تصاویر آن چند خصوصیت منحصربفرد دارد، مثل اینکه در درون یک تصویر، محدوده خیلی زیادی از مکان دیده شود که این برای کارهای نظارتی همچون مدیریت بحران خیلی ایده‌آل می باشد.»
اسماعیلی صحبت های خود را اینگونه پایان داد:«تنها طیف امواج الکترومغناطیس و مرئی با چشم دیده می شوند. برخلاف قوه‌ی بینایی،ویژگی که تصاویر سنجش از دور دارند این است که علاوه بر طیف الکترومغناطیس، کلیه طیف موج ها فعالیت کنند، به طوری که در مطالعه طیف‌های دیگر خیلی اطلاعات هست. مثلا با داشتن تصویر در محدوده ی مادون قرمز،امکان استخراج پوشش گیاهی فراهم آورده می‌شود که برای مطالعه جنگل به کار برده می‌شود.»

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1851
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها