سهم بیش از ۵۰ درصدی حوزه دفاعی و نظامی در بازار داده‌های ماهواره‌‌ای SAR

0 53

کارشناسان ارزش بازار جهانی داده‌های ماهواره‌ای SAR (سرواژه Synthetic Aperture Radar) در سال ۲۰۱۹ را ۲.۲۱ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند و انتظار می‌رود این رقم بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۰.۷ درصد افزایش یابد. بر اساس ارزیابی‌های موسسه آمریکایی گرند ویو ریسرچ (Grand View Research) بخش دفاعی و نظامی در سال ۲۰۱۹ سهمی معادل ۵۳.۷ درصد را در بازار داده‌های ماهواره‌ای SAR داشته است. علت این امر به افزایش روزافزون فعالیت‌های نظارتی از قبیل ردیابی و نقشه‌برداری تحرکات نیروهای دشمن، جاسوسی و جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی و امنیتی نسبت داده می‌شود.

گزارش مذکور همکاری میان وزارت دفاع ایالات متحده و ناسا را از عوامل مهم افزایش سرمایه‌گذاری در توسعه ماهواره‌های SAR عنوان می‌کند. به‌علاوه، مطابق این گزارش منطقه آمریکای شمالی نیز ۳۲.۴ از کل سهم جهانی را در حوزه ماهواره‌های SAR در این سال به خود اختصاص داده است. علت این امر وجود تعداد قابل‌توجهی از تولیدکنندگان چنین ماهواره‌هایی و همچنین رشد روزافزون هزینه‌ها برای ارتقای سامانه‌های شناسایی فعلی در حوزه نظامی در آمریکای شمالی است.

البته طراحی و توسعه ماهواره‌های SAR در مقایسه با ماهواره‌های سنجشی متداول هزینه بالایی دارد؛ امری که از جمله دلایل آن نصب قطعات خاص و سفارشی‌سازی مداوم سامانه‌های SAR برای تصویربرداری‌های متناسب با خواست مشتری عنوان می‌شود. به‌کارگیری فناوری‌هایی مانند ماژول‌های پیشرفته سنجش از دور و راداری و هزینه‌های بالای تحقیقات مرتبط با این ماهواره‌ها برای توسعه روش‌های جدید و به‌روز پردازش داده‌ها‌ از دیگر دلایل پرهزینه بودن استفاده از ماهواره‌های SAR است که البته بر تقاضای بازار اثر می‌گذارد.

گفتنی است ماهواره‌های SAR قابلیت تصویربرداری در تمام ساعات شبانه‌روز و همه نوع شرایط آب‌وهوایی را دارند. داده‌های ماهواره‌ای SAR دارای کاربردهای فراوانی هستند که از آن جمله می‌توان به توپوگرافی، اقیانوس‌شناسی، یخبندان‌شناسی، زمین‌شناسی‌، پایش جنگل‌ها، نظارت‌بر آتشفشان و زلزله، کمک به پایداری زیرساخت‌های شهری، پایش محیط زیست و رصدهای نظامی اشاره کرد.

منبع spacewatch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18110
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها