نرخ بارش واقعی با استفاده از داده‌های ماهوار‌ه‌ای در ۳فروردین۱۳۹۹

0 520

سازمان فضایی ایران نقشه‌ای را منتشر کرده که در آن نرخ بارش واقعی بر حسب میلی‌متر بر ساعت از داده‌های عبوری ماهواره GPM در ۳فرودین و بر فراز مناطق غربی ایران نشان داده شده است. نتایج بیانگر حداکثر نرخ بارش در استان‌های ایلام، لرستان، چهار محال‌ و‌ بختیاری، کهگیلویه‌ و بویر احمد و همچنین گیلان می‌باشد.

سنجش جهانی بارندگی (Global Precipitation Measurement به‌اختصار GPM) نام پروژه‌ای مشترک میان آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) و ناسا است که هدف آن دیدبانی پیوسته (هر ۲ تا ۳ ساعت) بارندگی زمین می‌باشد. این پروژه نقشه‌های بارش جهانی را تهیه می‌کند که به پژوهشگران در زمینه مطالعه اقلیم زمین، پیش‌بینی حوادث و بلایای طبیعی و همچنین بهبود کاربرد داده‌های ماهواره‌ای در زمینه کمک به جامعه بشری یاری می‌رساند.

GPM با وزنی معادل ۳۸۵۰ کیلوگرم در فوریه۲۰۱۴ به فضا پرتاب شد و اکنون در ارتفاع حدود ۴۰۰ کیلومتری سطح زمین قرار گرفته است. این ماهواره دارای قدرت تفکیک مکانی (spatial resolution) معادل ۵.۲ کیلومتر، قدرت تفکیک زمانی (Temporal resolution) معادل ۱۲۵ متر و همچنین ۱۶ گردش مداری در روز می‌باشد. گفتنی است ناسا، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن، شرکت بال ائرواسپیس (Ball Aerospace & Technologies)، شرکت ژاپنی توشیبا (Toshiba) و همچنین مؤسسه تحقیقاتی ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات (NiCT) واقع در توکیو در ساخت آن مشارکت داشته‌اند.

 

سازمان فضایی ایران ، wikipedia ، nasa

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14964
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها