اتخاذ تصمیمات مهم آژانس فضایی اروپا برای آینده پرتاب‌های قاره سبز

0 376

اخیراً مسئولان آژانس فضایی اروپا (ESA) طی نشست اعضای این سازمان که در شهر سویای اسپانیا برگزار شد، تصمیمات مهمی گرفتند که برای آینده ماهواره‌برهای اروپا و دسترسی مستقل این قاره به فضا حائز اهمیت هستند؛ ازاین‌رو مورد استقبال شرکت‌های فعال در این زمینه مانند آریان‌اسپیس (Arianespace) قرار گرفتند.

تصمیمات اتخاذ شده درواقع اجازه رسیدن ماهواره‌بر آریان ۶ (Ariane 5) به ظرفیت کامل عملیاتی و جایگزینی آن با آریان ۵، پس از پایان پرتاب‌های آن در سال ۲۰۲۳، را خواهد داد؛ به‌علاوه، توسعه بخش‌های اصلی ساخت‌وساز، مانند آزمایش‌ها برای فناوری جدید و کم‌هزینه موتور پرومتئوس (Prometheus)، مرحله فوقانی کربن فوق سبک ایکاروس (Icarus) و همچنین مرحله قابل استفاده مجدد ماهواره‌بر موسوم به تمیس (Themis)، که در راستای حفظ موقعیت آریان و پیشرفت هرچه بیشتر این شرکت نسبت به سایر رقبا مورد نیاز هستند، برای سه سال آینده تضمین خواهد شد.

علاوه بر اولین پرواز آریان ۶ که برای نیمه دوم سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده، تولید ۱۴ عدد از این ماهواره‌بر، که برای انجام پرواز بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده‌اند، در سایت‌های آریان‌گروپ (ArianeGroup) واقع در آلمان و فرانسه و همچنین سایت‌های ۱۳ کشور شریک در برنامه آریان ۶ در درست انجام است.

آریان ۶ یک ماهواره‌بر چندمنظوره خواهد بود که توان رقابت با انواع دیگر ماهواره‌برها را دارد و به‌گونه‌ای طراحی شده تا بتواند با تغییرات بازار صنعت فضا سازگاری و مطابقت داشته باشد. این ماهواره‌بر ماژولار در دو نسخه در دسترس قرار می‌گیرد؛ آریان ۶۲، دارای دو بوستر سوخت جامد مانند پرتابگر وگا سی (Vega-C) و آریان ۶۴ که دارای چهار بوستر سوخت جامد خواهند بود. بدین ترتیب این ماهواره‌برها قادر به انجام تمام مأموریت‌ها برای تمامی مدارها بوده و تداوم دسترسی اروپا به فضا در آینده را تضمین می‌کنند.

آریان‌گروپ پیمانکار اصلی صنعتی برای توسعه و بهره‌برداری از ماهواره‌برهای آریان ۵ و آریان ۶، کار هماهنگی شبکه‌ای شامل بیش از ۶۰۰ شرکت در ۱۳ کشور اروپایی را برعهده دارد. آریان‌اسپیس نیز مسئول عملیاتی‌سازی سامانه‌های پرتاب سایوز (Soyuz)، آریان (Ariane) و وگا (Vega) است.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14575
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها