اغلب سیاره‌های فراخورشیدی حاوی مقدار اندکی آب هستند

اخیراً‌ دانشمندان به حقایق جالبی در مورد سیاره‌های فراخورشیدی (سیاره‌های خارج از منظومه شمسی) کشف‌شده تا به امروز پی برده‌اند. بنابر اظهارات آن‌ها، اغلب سیاره‌های فراخورشیدی آب دارند اما این آب کمتر از میزان مورد انتظارشان است.

به‌گفته نیکو مدهوسودان (Nikku Madhusudhan)، اخترفیزیکدان دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) انگلستان، این اطلاعات با مطالعه داده‌های به‌دست‌آمده از جو ۱۹ سیاره فراخورشیدی که توسط تلسکوپ‌های فضایی و زمینی جمع‌آوری شده بود، به‌دست آمد. متوسط دمای سیاره‌های مختلف بین ۷۰ تا ۳۶۳۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه تا ۱۹۹۸ درجه سانتیگراد) است و ابعاد آن‌ها نیز از کوچکتر از نپتون تا ۶۰۰ برابر توده زمین می‌تواند متغیر باشد.

این تیم دریافته‌اند که از میان ۱۹ سیاره فراخورشیدی ۱۴ مورد آن‌ها حاوی بخار آب هستند. دانشمندان یادآور شده‌اند که شناسایی بخار آب در این‌گونه سیاره‌ها به مراتب آسان‌تر از منظومه شمسی است. البته به غیر از آب، مواد شیمیایی دیگری نیز در جو این سیاره‌ها مشاهده شده که در تمامی آن‌ها سدیم و پتاسیم برابر با میزان برآوردهای صورت‌گرفته قبلی بوده است.

با این همه دانشمندان دریافته‌اند که سطح بخار آب در سیاره‌های فراخورشیدی به مراتب کمتر از میزان پیش‌بینی شده بوده است. پیش‌بینی‌ها از مقدار آب در این سیاره‌ها براساس مقدار بخار آبی صورت گرفته که سیاره‌های غول‌پیکر درون منظومه شمسی می‌توانند داشته باشند. انتظارات از آب موجود در این سیاره‌ها نیز براساس نسبت مقدار کربن به هیدروژن در اتمسفر سیاره‌های گازی مطرح شده است.

تیم محققان اعلام کرده که اگر سیاره‌های گازی غول‌پیکر به‌واسطه تجمیع مواد در قرص پیش‌سیاره‌ای حول ستاره تازه متولدشده شکل بگیرند، آن‌گاه ممکن است سطح مواد شیمیایی از جمله آب در آن‌ها بسیار متفاوت باشد که این مسأله نیز بسته به محل شکل‌گیری این سیاره‌ها و نحوه حرکت آن‌ها در قرص پیش‌سیاره‌ای متفاوت خواهد بود. تیم محققان قصد دارد تحقیقات خود دراین‌باره را ادامه دهد و به زودی اطلاعات تازه‌ای در این زمینه ارائه خواهد داد.