شمارش معکوس برای راه اندازی آژانس فضایی ترکیه

0 752

به گزارش پایگاه خبری thetimes، شهر کوچکی در شمال غربی آنکارا برای تبدیل به مرکز صنعت فضایی ترکیه انتخاب شده است. این شهر با نام Kahramankazan به‌زودی میزبان آژانس فضایی ترکیه (TSA) خواهد بود.

طرح راه‌اندازی آژانس فضایی ترکیه برای اولین بار به‌طورجدی در سال 1990 توسط چهار دولت گذشته مطرح‌شده بود ولی به دلیل مجادله بین آنکارا و ارتش تاکنون به تعویق افتاده است. ولی هم‌اکنون Numan Kurtulmus معاون نخست‌وزیر ترکیه اظهار داشته است که تلاش‌ها برای تأسیس آژانس فضایی ترکیه تسریع خواهد شد. آژانس فضایی ترکیه تلاش‌های سایر وزارتخانه‌های ترکیه را با وزارتخانه‌های صنعت، علوم و فناوری، توسعه، دفاع، حمل‌ونقل، دریایی و ارتباطات یکپارچه خواهد کرد و همه در یک هیئت اجرایی به ریاست نخست‌وزیر ترکیه گنجانده خواهد شد.

گفته‌ها حاکی از آن است این آژانس همچنین تجارب نهادهای مشابه در ایالات‌متحده آمریکا (ناسا)، ژاپن، آلمان و فرانسه را مورداستفاده قرار خواهد داد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ترکیه به دنبال کاهش وابستگی خود درزمینهٔ ساخت فضاپیما به سایر کشورها است. ترکیه پس از پرتاب آخرین ماهواره خود بانام Gokturk-1 اظهار داشت که 20 درصد از عملیات مرتبط با آن پروژه توسط ترکیه به انجام رسیده است و هزینه 112 میلیون دلاری بر روی این پروژه، امکان ساخت و آزمون هم‌زمان بیش از یک ماهواره با وزن‌هایی کمتر از 5 تن را فراهم کرده است. درواقع این کشور قصد دارد تا سال 2019 اولین ماهواره صد درصد بومی خود را بسازد.
ترکیه همچنین به دنبال ساخت پایگاه پرتاب خود است. دو مکان برای ساخت این مراکز در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها Datca نام دارد که در ساحل جنوب غربی ترکیه واقع شده است. بنا بر گزارش‌ها، بازیگران برنامه‌های ماهواره‌ای ترکیه، Aselsan بزرگ‌ترین شرکت دفاعی ترکیه، Tubitak Uzay دپارتمان تحقیقات علوم فضایی دولتی ترکیه، صنایع هوافضای ترکیه و CTech یک شرکت نرم‌افزاری در ترکیه اعلام شده‌اند.

 

منبع thetimes
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1173
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها