دسترسی سریعتر به منظومه آلفا قنطورس با پیشرانش پادماده+ فیلم

0 1,481

دانشمندان پروژهٔ Blue همچنان به بیش از 800 هزار دلار بودجه طی 15 روز آینده نیاز دارند تا به هدف اولیه خود در جذب سرمایه برای مأموریت مشاهدهٔ سیارات بیگانهٔ آلفا قنطورس دست یابند. اما در حال حاضر دانشمندان دیگر به فکر ابداع روش‌های جدید برای طی کردن این مسافت هستند.

حتی با استفاده از بهترین سامانه‌های پیشرانش راکتی موجود ده‌ها هزار سال طول می‌کشد که این مسیر 4.37 ساله نوری طی شود؛ اما ویدیویی که توسط وب‌سایت Speculative Films با داده‌های استخراج‌شده از پروژه ی Blue و موسسه Positron Dynamics ساخته‌شده بر این موضوع تمرکز می‌کند که چگونه می‌توان با استفاده از پیشرانش پادماده‌ای این زمان را به 40 سال کاهش داد.

موتورهای پادماده‌ای از زمان پخش سریال تلویزیونی فانتزی استارترک (Star Trek) به‌عنوان یک موضوع علمی-تخیلی مطرح بوده‌اند. اما در حدود دو دهه پیش دانشمندان مذاکراتی را با ناسا در مورد ساخت این نوع موتور برای فرستادن کاوشگر به آلفا قنطورس در یک بازه زمانی 40 ساله انجام دادند.

طرح مفهومی پوزیترون دینامیکس ایدهٔ خنک کردن یک جریان از پوزیترون‌ها (پادمادهٔ معادل با الکترون) و برخورد دادن آن با یک جریان الکترونی را مطرح می‌کند. به‌صورت تئوری، این عمل می‌تواند آن‌قدر انرژی تولید کند که کاوشگر را با بیش از یک‌دهم سرعت نور حرکت دهد.

دکتر رایان وید (Ryan Weed) رئیس موسسه پوزیترون دینامیکس در این مورد گفت: چالش‌هایی ازجمله ایجاد تشعشعات در این مسیر وجود دارد اما به نظر ما این محدودیت‌ها توسط دانش مهندسی قابل‌حل هستند.

در همین حین پروژه Starshot نیز بر روی سیستم پیشرانش لیزری کار می‌کند که می‌تواند کاوشگرهای بسیار کوچک را در زمان 20 سال به آلفا قنطورس برساند.

جان کالبرسون (John Culberson) یکی از نمایندگان کنگره از ناسا درخواست کرده که امکان فرستادن مأموریتی به آلفا قنطورس را تا سال 2069 مصادف با صدمین سالگرد فرود آپولو 11 بر روی ماه مطالعه کند.

چالش‌های فنی این مسیر دلهره‌آور به نظر می‌رسند؛ حتی اگر موتورهای پادماده‌ای یا آنتن‌های لیزری واقعیت پیدا کنند، مأموریت به آلفا قنطورس میلیاردها دلار هزینه خواهد داشت. حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا این سفر ارزش چنین هزینهٔ گزافی را خواهد داشت؟ در پاسخ باید گفت که شاید! اگر تلسکوپ پروژهٔ Blue واقعاً در تشخیص وجود حیات در این منظومه شمسی درست عمل کرده باشد سفر مذکور ارزشش را دارد.

ویدیوی زیر را در همین مورد مشاهده کنید:

منبع geekwire