فضا مرز نهایی، چالش و كنجكاوی است

0 978

مريم فخیمی: «اولگا استلماخ» از اعضا موسسه بين‌المللی حقوق فضا و زنان در هوافضا، در گفتگو با وبسايت «اسپيس واچ می» ضمن اظهار نگرانی از جنگ در فضا، افزايش زباله‌های فضایی و فقدان نيروی كارآمد در سال 2030 اعلام کرد: « مقررات عرصه فضا بايد همزمان با تحولات فن‌آوری تدوين شود. در يك جهان قانونمند بايد قوانين نقش اصلی را داشته باشند. لازم است پيشرفت‌های اجتماعی، اقتصادی و فن‌آوری پيش‌بينی شود. با اين حال، وضع قانون برای عرصه فضا بدون در نظر گرفتن نظرات مهندسان، اقتصاددانان، كارشناسان استراتژي و سياستمداران چندان مناسب نخواهد بود.»  
وی  که در حاشيه  نشست سالانه “انجمن‌های آينده” در دوبی سخن می‌گفت در ادامه درباره چشم انداز خود از فضا در سال 2030 گفت: «فرارفتن از مدار لئو، كسب انرژی از فضا، توسعه فن‌آوری براي پاسخگویی به نيازها و كمبودها، سه چشم انداز من براي فضا در سال 2030 است.»
اولگا استلماخ نقش رسانه‌ها در ترويج دانش فضایی را مهم دانست و در اين خصوص اظهار داشت: « بهترين راه ترويج دانش فضایی و شناساندن اهداف سازمان‌های فضایی به مردم اين است كه مقالات و خبرهای صنعت فضایی در مجلات و روزنامه‌های كثيرالانتشار چاپ شود. انتشار آن‌لاين اخبار فضایی در سايت‌های خبری به روز هم بسيار موثر است. البته نبايد نقش رو به رشد رسانه‌های اجتماعی را ناديده گرفت.»
وی كه از مشاركت‌كنندگان اصلي “انجمن هفته چهانی فضا” است، درباره علت علاقه‌اش به فضا گفت: « فضا از طريق دانش شگرفش، دستيابی به موفقيت‌های  بزرگ، هيجان اولين و بهترين بودن، رقابت و همكاری مداوم، فرا رفتن از محدوده زمين و جستجوی مكان‌های جديد باعث ايجاد انگيزه در بشريت است. در يك جمله اينكه، فضا ” مرز نهایی، چالش و كنجكاوی است”. از طرفی برای يك حقوقدان، فضا بخاطر پيچيدگی‌ها و تنوعش و به علت ماهيت ميان رشته‌ای بودنش برای من بسيار جذاب است.»

شايان ذكر است كه خانم اولگا استلماخ دارای مدرك  فوق دکترا در زمينه حقوق بين‌الملل در حوزه امنيت فضا از دانشگاه مك ‌گيل كانادا است. علاقه اصلی وی به امنيت و ديپلماسی فضا، همكاری بين‌المللی در زمينه فضا و تجاری‌سازی فضا است. وی به مدت بيش از 13 سال است كه در بخش‌های مختلف سياسی و علمی حوزه فضا فعاليت دارد. دكتر استلماخ از اعضا موسسه بين‌المللی حقوق فضا و زنان در هوافضا است. دكتر استلماخ در سال 2013 مفتخر به دريافت جايزه “رهبران آينده فضا” از فدراسيون بين‌المللی فضانوردی شد.

منبع spacewatchme
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=999
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها