داده‌های ناسا به کشاورزان در صرفه جویی در مصرف آب، پول و انرژی کمک می‌کند

0 151

محققان از داده‌های ماهواره‌ای ناسا برای ارائه اطلاعات به کشاورزان در مورد میزان مصرف آب فعلی و مورد نیاز استفاده می‌کنند. آن‌ها تخمین می زنند این برنامه ظرفیت کاهش ضایعات آب کشاورزی در بنگلادش را تا حدود ۳۰ درصد و کاهش مصرف سوخت کشاورزی تا ۴۵ درصد را دارد. پروژه مذکور انتشار کربن را تا ۳۰۰ هزار تن در سال کاهش می‌دهد و صرفه‌جویی سالانه ۱۱۵ میلیون دلار را در یارانه سوخت به همراه خواهد داشت.

بنگلادش با حدود ۱۷۰ میلیون نفر جمعت یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان است. تقریبا نیمی از ساکنان آن در مزارع کار می‌کنند و محصولات برنج که به آب و سوخت زیادی نیاز دارد برای تغذیه این جمعیت حیاتی است. در طول فصل خشک بنگلادش که از ژانویه تا ژوئن اتفاق می‌افتد، کشاورزان معمولا آب زیرزمینی را از سفره های زیرزمینی پمپاژ می‌کنند. پمپاژ گران است و معمولا به سوخت نیاز دارد که دی اکسید کربن را در جو آزاد می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: دوره آموزشی و کسب درآمد از پهپاد سمپاشی کشاورزی

تیم پروژه مذکور به نام IRAS (سرواژه Integrated Rice Advisory System) اولین اقدام سراسری خود را در ژوئن۲۰۲۳ با ارائه مشاوره در مورد نیازهای آبیاری به بیش از ۱۰ میلیون کشاورز در سرتاسر بنگلادش تکمیل کرد.

IRAS چگونه عمل می‌کند؟

IRAS داده‌های ماهواره‌ای خاص را برای مشاوره آبیاری برای کاربران در سراسر بنگلادش تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند. این مشاوره‌ها بر اساس میزان بارش و اندازه‌گیری آب‌های زیرزمینی در منطقه کشاورزان را از مقدار آب مورد نیاز برای محصولات خود آگاه می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند گزارش دهند که مردم منطقه قبلا مزارع خود را تا چه میزان آبیاری کرده‌اند.

IRAS چگونه عمل می‌کند؟
یکی از خروجی‌های IRAS که به طور معمول در طول فصل خشک با فرکانس دو هفته یکبار با استفاده از داده‌های ناسا تولید می‌شود. این تصویر از منطقه‌ای در بنگلادش، نواحی خاصی را نشان می‌دهد که احتمالا در آن آبیاری بیش از حد در دو هفته قبل از ۴ژوئن۲۰۲۳ رخ داده است. 

برخی از داده‌ها حاصل ماموریت لندست (Landsat) ناسا و سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا (USGS) هستند. محققان از این تصاویر و داده‌ها برای تعیین میزان مصرف آب در زمین‌های کشاورزی استفاده می‌کنند. سایر داده‌ها از پروژه اندازه‌گیری بارندگی جهانی (GPM) ناسا و آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (Japan Aerospace Exploration Agency) به دست می‌آیند.

سپس این مجموعه داده‌ها با اطلاعات سامانه پیش‌بینی جهانی (GFS) خدمات هواشناسی ملی (NWS) که بارش هفته آینده را پیش‌بینی می‌کند آمریکا ترکیب می‌شوند. متخصصان کشاورزی در بنگلادش ارزیابی و جمع‌آوری این مجموعه داده‌ها و گزارش‌ها را بر عهده دارند و مشاوره‌های جامعی برای کشاورزان انجام می‌دهند.

محققان قصد دارند در سال های آینده دامنه IRAS را گسترش دهند. به عنوان مثال، نیشکر که اغلب در مناطقی مانند آفریقا، آسیای جنوبی و اندونزی کشت می‌شود به آب زیادی نیاز دارد و می‌تواند از برنامه‌ای مانند IRAS بهره ببرد.

بودجه این برنامه توسط وزارت توسعه کشاورزی (Department of Agricultural Extension) بنگلادش تامین می‌شود.

منبع seeddaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76199
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها