فناوری جدید در تولید فیبر کربن، راه گریز چینی‌ها از تحریم‌ها

0 219

چین فناوری جدیدی برای تولید انبوه فیبر کربن توسعه داده است که به کمک آن اثر تحریم‌های بین‌المللی بر صنعت فیبر کربن این کشور را خنثی می‌کند.

چین تا حد زیادی از تولید فیبر کربن به دلیل تحریم‌های ایالات متحده و ژاپن در صادرات تجهیزات تولیدی به این کشور ناکام بود. با این وجود چین بر بسیاری از موانع صنعت فیبر کربن خود غلبه کرده است. به طوری که که در سال ۲۰۲۲ حدود یک سوم تولید جهانی فیبرکربن را به خود اختصاص داد.

در همین رابطه بخوانید: کارایی بهتر ایستگاه‌های ماهواره‌ای با آنتن‌های فیبر کربن

فیبر کربن یک ماده راهبردی ضروری با خواص مکانیکی عالی و پایداری شیمیایی است. این ماده برای صنایع هوافضا، دفاع، حمل و نقل، انرژی‌های نو و صنایع دریایی بسیار ضروری است. به عنوان مثال، آلیاژهای تقویت‌شده با فیبر کربن (CFRP) به عنوان یک ماده ساختاری کلیدی در حامل‌ها، ماهواره‌ها و ایستگاه‌های فضایی استفاده می‌شود. کشتی‌های جنگی که ازفیبر کربن استفاده می‌کنند، می‌توانند امواج الکترومغناطیسی را جذب کرده و در عین حال دارای مقاومت عالی در برابر ضربه و دید راداری کم هستند.

ویژگی‌های فیبر کربن جدید چینی‌ها

با وجود اینکه چین توانسته بود بخشی زیادی از اثرات تحریم‌های ژاپن و آمریکا را خنثی کند و تولید فیبرکربن خود را افزایش بدهد، اما تولیدات آن‌ها تنها شامل فیبرکربن‌های T300 و T700 می‌شد. کارآمدترین نوع فیبر کربن T1000 است که چینی‌ها پیش از این قادر به تولید آن نبودند، اما با فناوری جدید از این پس قادر به تولید فیبر کربن T1000 نیز خواهند بود.

ویژگی‌های فیبر کربن جدید چینی‌ها
ویژگی‌های فیبر کربن جدید چینی‌ها

 فناوری جدید چین توسط دانشگاه شنزن (Shenzhen University) و یک شرکت چینی به نام چانگ‌شنگ (Changsheng) توسعه داده شده است. دو شریک اعلام کرده‌اند که با فناوری جدید قادر هستند بیش از ۱۷۰۰ تن فیبر کربن را در هر سال تولید کنند. شرکت چانگ‌شنگ اعلام کرده است که یک قطعه فیبر کربن T1000 به طول ۱ متر، تنها ۰.۵ گرم وزن دارد، اما قادر است تا حدود ۵۰۰ کیلوگرم نیرو را تحمل کند. مهم‌ترین کاربردهای فیبرکربن T1000 در مخازن پرفشار هیدروژن، توربین‌های بادی و صنایع هوافضا است.

منبع scmp.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75985
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها