تاسیسات آزمایشگاهی ایستگاه فضایی چین آماده انجام پروژه‌های تحقیقاتی بزرگ است

انجام موفقیت‌آمیز آزمایش‌‌های ابتدایی اخیر در ایستگاه فضایی تیانگونگ ثابت کردند که تاسیسات این ایستگاه فضایی قادر به انجام ماموریت‌های خود به صورتی قابل اعتماد هستند و از این پس انجام تحقیقات علمی فضایی در مقیاس بزرگ‌تر در این ایستگاه قابل انجام است.

اطلاعات منتشرشده توسط مرکز مهندسی فضایی چین (Engineering Center for Space Utilization)، که سازمانی تحت نظارت دانشگاه علوم چین (Chinese Academy of Sciences) است، نشان می‌دهد پروژه ساخت ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong)، در پایان سال ۲۰۲۲ به مرحله توسعه و بهره‌برداری رسیده است.

در همین رابطه بخوانید: نمای شگفت‌انگیز زمین از ایستگاه فضایی چین+ویدئو

بر اساس اطلاعات مرکز فناوری فضایی چین، تا تاریخ ۲۷مرداد در تیانگونگ بیش از ۶۰ پروژه آزمایشی انجام شده که طی این ۶۰ پروژه هزاران آزمایش در مدار زمین صورت گرفته‌اند. طی این پروژه‌ها حدود ۶۰ ترابایت اطلاعات آزمایشگاهی خام تولید شده و بیش از ۳۰۰ نمونه آزمایش علمی به زمین فرستاده‌ شد. در حال حاضر، دانشمندان در حال مطالعه این نمونه‌ها هستند که کاربردهای زیادی در علوم و فناوری‌های مختلف دارند و برخی از آن‌ها به نتایج بسیار مفیدی رسیده‌اند.

آزمایش‌ها و نتایج علمی به‌دست‌آمده در ایستگاه فضایی تیانگونگ

وانگ قیانگ (Wang Qiang)، معاون مرکز فناوری و مهندسی بهره‌برداری از فضا (Technology and Engineering Center for Space Utilization)، اعلام کرد که در زمینه علوم زیستی در فضا، دانشمندان چینی برای اولین بار، سلول‌های بنیادی جنینی انسانی را ساخته و موفق شدند آن‌‌ را تکثیر کرده و به سلول‌های جنین ابتدایی تبدیل کنند. در ادامه دانشمندان چینی اثرات ریزگرانش بر روی سلول‌های بنیادی را نیز مطالعه کرده‌اند.

ایستگاه فضایی تیانگونگ

بر طبق گفته وانگ در زمینه علم مواد، دانشمندان سازوکاری برای ساخت سریع آلیاژ نیوبیوم (Niobium) سیلیکون را کشف کرده‌اند که در موتورهای هوافضایی به کار میرود.

وانگ بعد از نام بردن تعدادی از آزمایش‌های علمی موفقیت‌آمیز چین در فضا تاکید کرد که ایستگاه فضایی تیانگونگ با اهداف علمی و تحقیقاتی ساخته شده است.

وانگ می گوید: «ساخت ایستگاه فضایی فرصتی تاریخی برای ترویج توسعه علم فضایی و کاربرد علم در کشور ماست. هدف ما این است که با ساخت یک آزمایشگاه فضایی ملی و انجام پروژه‌های بین‌المللی در آن، علم و فناوری کشور خود را بهبود ببخشیم و به سازماندهی اقتصادی و اجتماعی کشورمان کمک کنیم. علاوه بر آن ما همکاری‌های مختلفی را با سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های فضایی کشورهای مختلف در حوزه فناوری‌های فضایی، آزمایش‌های علمی و آموزش فضانوردان انجام داده‌ایم.»

منبع techchina