گوی‌های فرازمینی اقیانوس آرام می‌توانند برای یک سفینه بیگانه باشند

0 235

دانشمندان برای اولین بار اعلام کردند قطعه‌های فلزی که در اقیانوس آرام پیدا شدند به فضای میان ستاره‌ای تعلق دارند. محققان این قطعه‌ها با منشا فرازمینی را از یک شی شبیه شهاب سنگ که در سال ۲۰۱۴ در سواحل پاپوآگینه‌نو سقوط کرده بود، کشف کردند. آوی لوب، فیزیکدان دانشگاه هاروارد آمریکا، معتقد است این قطعه‌ها می‌توانند به یک سفینه بیگانه تعلق داشته باشند.

آوی لوب (Avi Loeb) و گروهش طی این بررسی‌ها توانستند حدود ۷۰۰ گوی فلزی کوچک را کشف کنند. آن‌ها با بررسی ۵۷ گوی متوجه شدند گوی‌ها دارای ترکیبات خاصی هستند که به هیچ آلیاژ طبیعی یا ساخت دست انسان شباهتی ندارند. البته نتایج این تحقیقات منشا مصنوعی یا طبیعی بودن این گوی‌های کشف‌شده را مشخص نکرده است.

به گفته لوب هدف فعلی تیم تحقیقاتی این بود که ببینیم آیا این گوی‌های فلزی دارای موادی متعلق به بیرون منظومه شمسی هستند یا خیر، اما آن‌ها طی تحقیقات جدید قصد دارند به این سوال پاسخ دهند که آیا این قطعه‌ها فقط به یک سنگ فضایی تعلق دارند یا بقایای فناوری بیگانه‌ای هستند که هزاران سال در کیهان در حال حرکت بوده است.

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که این گوی‌های تودرتو هستند و قطره‌های مایع کوچک‌تری که سریعا جامد شدند را به داخل خود کشیده‌اند.

گوی‌های فلزی با منشا فرازمینی

محققان پس از تجزیه‌وتحلیل‌ روی این گوی‌های فلزی دریافتند آن‌ها دارای مقادیر زیادی از اورانیوم، لانتان و بریلیم هستند و مقادیر کمی از سایر عناصر نیز در آن‌ها وجود دارد که از قابلیت اتصال به آهن برخوردارند. فلز رنیم یکی از این عناصر بوده و یکی از نادرترین عناصر موجود در زمین محسوب می‌شود.

گوی‌های فلزی منشا فرازمینی
گوی‌های فلزی با منشا فرازمینی

هرچند این عناصر در زمین نیز وجود دارد، اما طبق گفته لوب، الگوی آن‌ها با آلیاژهایی موجود در زمین، ماه، سیاره مریخ یا سایر شهاب‌های طبیعی منظومه شمسی متفاوت است. به گفته لوب الگوی فراوانی که در گوی‌ها شناسایی شده حاکی از آن است که این قطعه‌ها از یک اقیانوس ماگمایی بسیار متفاوت ایجاد شدند.

او معتقد است الگوی این عناصر با منظومه شمسی به‌ ویژه پوسته قاره‌ای زمین تفاوت دارد. با توجه به این‌ که عناصر سنگین به‌ میزان فراوان در ترکیب این گوی‌ها وجود دارد، ممکن است این قطعه‌ها به‌ دلیل ادغام ابرنواخترها یا ستاره‌های نوتورونی وارد فضا شده باشند.

چنین الگویی دارای منشا مستقلی نظیر ستاره‌های شاخه مجانبی غول‌ستاره (AGB) است. ستاره‌های شاخه مجانبی غول‌ستاره به آخرین مرحله از تکامل ستارگان با جرم کم و متوسط اشاره دارند که با فرایند سوخت هسته‌ای در حرکت هستند.

آوی لوب طی سال‌های گذشته همواره روی این فرضیه که فناوری میان‌ستاره‌ای از زمین بازدید کرده، تاکید داشته است. در سال ۲۰۱۷ جرم بین ستاره‌ای اوموآموآ (Oumuamua)، با عبور از منظومه شمسی باعث ایجاد فرضیه‌های متعددی شد. هرچند بسیاری از دانشمندان بر این باور بودند که این یک پدیده طبیعی است، اما لوب آن را به بیگانگان مرتبط می‌دانست.

با وجود این‌ که بسیاری از افراد و محققان به گفته‌های لوب انتقاد دارند، اما او همچنان روی ادعاهای خود پافشاری می‌کند. در واقع دانشمندان معتقدند اکثر ادعاهای لوب از روی هیجان است و چنین گفته‌هایی به اکتشافات آسیب می‌رساند.

منبع gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75601
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها