آزمایش‌های بین‌المللی بزودی در ایستگاه فضایی چین انجام می‌شوند

0 72

آژانس فضایی سرنشین‌دار چین اعلام کرد آزمایش‌های اولین دسته از محموله‌های بین‌المللی انتخاب‌شده با همکاری چین و دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد، به زودی در ایستگاه فضایی تیانگونگ انجام خواهد شد.

همچنین لین شی چیانگ (Lin Xiqiang)، سخنگوی آژانس، می‌گوید: «ما از فضانوردان کشورهای دیگر برای انجام آزمایش‌ها در ایستگاه فضایی چین استقبال می‌کنیم.»

به گفته لین، در مجموع ۱۱۰ پروژه تحقیقاتی و کاربردی علمی در مدار اجرا شده است و بیش از ۴ هزار مورد از دستاوردهای به‌دست‌آمده از طریق برنامه فضایی سرنشین‌دار چین، برای خدمت به اقتصاد ملی و معیشت مردم استفاده شده است.

ایستگاه فضایی تیانگونگ

ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) در مدار لئو و در ارتفاعی بین ۳۴۰ تا ۴۵۰ کیلومتری سطح زمین فعالیت می‌کند. مدت فعالیت این ایستگاه بیش از ۱۰ سال تخمین زده شده است. تیانگونگ در شرایط عادی می‌تواند میزبان ۳ فضانورد باشد و در زمان جابجایی خدمه این تعداد می‌تواند به ۶ فضانورد هم برسد.

درون ایستگاه فضایی تیانگونگ
درون ایستگاه فضایی تیانگونگ

ایستگاه T شکل تیانگونگ یک ماژول اصلی در مرکز و دو کپسول آزمایشگاهی در دو طرف دارد. طبق گفته ژو جیانپینگ (Zhou Jianping)، طراح اصلی برنامه فضایی سرنشین‌دار چین، هر یک از این ماژول‌ها بیش از ۲۰ تن وزن خواهند داشت که وزن کلی این ایستگاه را به حدود ۶۶ تن می‌رساند.

ماژول اصلی ایستگاه تیانهه (Tianhe) نام دارد که مرکز مدیریت و کنترل و همچنین محل اصلی زندگی خدمه است و از برخی آزمایش‌های علمی و فناوری پشتیبانی می‌کند. فضای زندگی در ماژول اصلی تقریبا ۵۰ متر مکعب است که با در نظر گرفتن دو کپسول آزمایشگاهی، این فضا می‌تواند به ۱۱۰ متر هم برسد. تیانهه دو درگاه دارد که به دو کپسول آزمایشگاهی متصل می‌شوند. همچنین این ماژول سه درگاه برای اتصال فضاپیماها و یک خروجی برای فعالیت‌های فضانوردان در خارج از ایستگاه دارد.

کپسول آزمایشگاهی ونتیان (Wentian) نیز اغلب برای آزمایش‌های علمی و فناوری، فعالیت‌ها و زندگی فضانوردان و پناهگاهی برای مواقع اضطراری استفاده می‌شود. ماژول ونتیان به یک هوابند مخصوص برای پشتیبانی از فعالیت‌های خارج از ایستگاه و یک بازوی مکانیکی کوچک برای نصب خودکار و عملیاتی کردن ابزارهای بیرون از ایستگاه مجهز است.

منبع techchina
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75156
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها