کاوشگر قمری روسیه در اثر برخورد به ماه نابود شد

0 6,190

آژانس فضایی روسیه اعلام کرد کاوشگر لونا-۲۵ این کشور به دلیل نقص فنی به سطح ماه برخورد کرده است. بدین ترتیب ماموریت فضایی این کشور برای اکتشاف قطب جنوب ماه که برای اولین بار پس از حدود نیم قرن انجام می‌شد، شکست خورد.

در همین رابطه بخوانید: همه چیز درباره ماه، تنها قمر زمین

روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که در پی بروز مشکل در ناوبری کاوشگر، ارتباط خود را با لونا-۲۵ از دست داده است. در بیانیه جدید آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، آمده است: «کاوشگر به سمت یک مدار پیش‌بینی‌‌نشده حرکت کرد و به دلیل برخورد با سطح ماه از بین رفت.» به گفته روسکاسموس حدود ساعت ۱۴:۵۷ به وقت مسکو در ۱۹ اوت، ارتباط با لونا-۲۵ قطع شد و اقدامات انجام‌شده در ۱۹ و ۲۰اوت برای جستجوی دستگاه و تماس با آن هیچ نتیجه‌ای نداشت.

لونا-۲۵ بامداد جمعه ۲۰مرداد به وقت ایران بر فراز حامل فضایی سایوز (Soyuz) از پایگاه فضایی وستوچنی (Vostochny Cosmodrome) روسیه پرتاب شد. این کاوشگر قرار بود در قطب جنوبی ماه فرود بیاید که تصور می‌شود ذخایر عظیمی از یخ را در خود جای داده‌ باشد. دانشمندان ناسا و سایر آژانس‌های فضایی در سال‌های اخیر آثاری از آب یخ‌زده را در دهانه‌های سایه‌خیز آن شناسایی کرده‌اند.

یوری بوریسف (Yuri Borisov)، رئیس روسکاسموس، لونا-۲۵ را ماموریتی پرخطر با احتمال موفقیت ۷۰ درصد توصیف کرده بود.

این ماموریت روسیه رقبایی جدی همچون هند داشت که ماه گذشته کاوشگری با نام چاندرایان-۳ (Chandrayaan-3) را به سوی ماه پرتاب کرده بود. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا و چین نیز پیش‌تر برنامه‌های پیشرفته‌‌ای را برای اکتشاف در قطب جنوبی ماه راه‌اندازی کرده‌اند.

ماموریت لونا-۲۵ از این جهت برای مسکو از اهمیت زیادی برخوردار بود که کرملین (Kremlin) بارها ادعا کرده بود تحریم‌های غرب بر سر جنگ اوکراین، در فلج کردن توان فضایی روسیه ناتوان بوده است. پس از اینکه حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد که با مسکو در پرتاب لونا-۲۵ و همچنین ماموریت‌های آینده لونا-۲۶ و لونا-۲۷ همکاری نمی‌کند.

با وجود این مسکو اعلام کرد که به برنامه‌های کاوشی خود در ماه ادامه خواهد داد و تجهیزات آژانس فضایی اروپا را با ابزارهای ساخت روسیه جایگزین خواهد کرد.

کاوشگرهای قمری روسیه

آخرین کاوشگر قمری روسیه لونا-۲۴ در سال ۱۹۷۶ پرتاب شد که در آن زمان این کشور هنوز بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. آن کاوشگر در دریای بحران ماه (Mare Crisium) فرود آمد و نمونه‌ای را چند سال پس از آخرین فرود انسان در ماه توسط ناسا در سال ۱۹۷۲ به زمین فرستاد.

ماموریت‌های قمری کشورها
لونا-۲۵

روسیه قصد دارد لونا-۲۵ را با یک مدارگرد ماه به نام لونا-۲۶ و سپس دو ماموریت فرود دیگر دنبال کند؛ لونا-۲۷ یک دکل حفاری را به سطح ماه می‌فرستد و لونا-۲۸ یک ماموریت جمع‌آوری نمونه بوده که هدف آن بازگرداندن مواد از مناطق قطبی ماه به زمین است.

ماموریت‌های بعدی ماه احتمالا به دلیل شکست لونا-۲۵ به تعویق می‌افتند. زیرا روسکاسموس در حال تحقیق برای یافتن علت اصلی سقوط کاوشگر مذکور به ماه است.

منبع euronews space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75175
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها