مواد شگفت‌انگیزی که اکتشاف‌های فضایی جدید را ممکن می‌کنند

محققان موفق به ساخت موادی شده‌اند که می‌تواند با مشکلات سفرهای فضایی از جمله شهاب‌سنگ‌های کوچک، تداخل الکترومغناطیسی، آتش‌سوزی، گرما و سرمای شدید مقابله کند. این مواد شامل پلیمرهای خودترمیم‌شونده، مقاوم در برابر آتش و حرارت، خودتمیزشونده، محافظ الکترومغناطیسی و کامپوزیت‌های فیبر کربنی چندمنظوره هستند.

طبق مطالعه پژوهشگران دانشگاه فناوری سوینبرن (Swinburne University of Technology) استرالیا کامپوزیت‌های فیبر کربن چندمنظوره دارای نسبت استحکام به وزن استثنایی هستند و می‌توانند وزن کلی فضاپیما را کاهش و کارایی ماموریت فضایی را افزایش دهند. اگر به مطالعه اجرام آسمانی و پدیده‌های فضایی علاقمندید کلیک کنید.

مواد کاربردی در فضا

مواد محافظ الکترومغناطیسی (EMI) نیز محافظت در برابر تداخل الکترومغناطیسی و انتقال روان و مطمئن داده‌ها در محیط خشن فضا را فراهم می‌کند. تداخل الکترومغناطیسی سامانه‌های ارتباطی و ناوبری را مختل می‌کند.

مواد کاربردی در فضا
مواد جدید در فضا

این مواد پیشرفته با خواص مدیریت حرارتی بالا می‌توانند به تنظیم دما و محافظت از ابزار حساس در برابر آسیب ناشی از گرما یا سرمای بیش از حد کمک کنند.

همچنین پوشیدنی‌های مبتنی بر گرافن (Graphene) سبک وزن و انعطاف‌پذیر، برای نظارت بر سلامت فضانوردان، حفاظت در برابر تشعشع، مدیریت حرارتی، کسب انرژی، ارتباطات، حفاظت از ضربه و نظارت بر محیط زیست، کاربرد خواهند داشت.

منبع phys