تغییرات شدید آب و هوای مریخ در ۴۰۰ هزار سال پیش

0 5,649

کاوشگر چین شواهدی از تغییرات آب و هوایی قابل توجه در ۴۰۰ هزار سال پیش مریخ کشف کرده است که به واسطه برآمدگی‌های موج‌مانند و تیره رنگ روی تپه‌های شنی روشن در منطقه یوتوپیا پلانتیا (Utopia Planitia) تشخیص داده شده‌اند.

به گفته تیم تحقیقاتی با هدایت لی چونلای (Li Chunlai)، از رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین، شکل هلالی تپه‌ها طی صدها هزار سال فرسایش یافته است و برآمدگی‌های تیره رنگ موسوم به «برآمدگی‌های بادی متقاطع» در بالای تپه‌زارها شکل گرفته‌اند؛ البته به نظر می‌رسد زاویه‌ای متفاوت از تپه‌ها دارند.

برآمدگی‌های بادی متقاطع در مناطق مختلف سیاره سرخ در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر رصد شده‌اند، اما چگونگی شکل‌گیری این خصوصیات به وسیله مدل‌هایی که جهت بادها را در مریخ توضیح می‌دهد، امکان‌پذیر نبود. اطلاعات ژورانگ درباره تپه‌ها نشان داد که بدنه‌های هلالی شکل آن‌ها از مواد درخشان‌تری در زیر مواد تیره‌تر که برآمدگی‌های بادی متقاطع را تشکیل می‌دهند، شکل گرفته‌اند.

تغییرات سیاره مریخ

از سویی، مدارگرد تیان‌ون-۱ (Tianwen-1) نیز بیش از ۲۲۰۰ تپه شنی درخشان را در سراسر مریخ رصد کرده است. تیم تحقیقاتی بر اساس تعداد دهانه‌هایی که بر بالای تپه‌ها برخورد کرده‌اند، تخمین می‌زند تپه‌های شنی بین ۲.۱ میلیون تا ۴۰۰ هزار سال پیش ایجاد شده‌اند. این بدان معناست که برآمدگی‌های بادی متقاطع تیره رنگ می‌بایست ۴۰۰ هزار سال گذشته روی آن‌ها شکل گرفته باشند.

تغییرات مریخ
ناهمواری‌های مریخ

این دوران همزمان با آخرین عصر یخبندان بزرگ در مریخ است. تشکیل برآمدگی‌های بادی متقاطع با زاویه متفاوت نسبت به تپه‌های شنی بدان معناست که جهت باد در عرض‌های جغرافیایی میانی پایین می‌بایست همراه با پایان عصر یخبندان تغییر کرده باشد.

عصر یخبندان به علت تغییر در زاویه چرخش مریخ شروع شد و پایان یافت؛ تغییری که به واسطه چرخه‌های میلانکوویچ (Milankovitch) به وجود آمدند. چرخه‌های میلانکوویچ به آن گروه از حرکات زمین اطلاق می‌شود که بر روی اقلیم اثر می‌گذارد. این چرخه‌ها را زمین نیز مانند مریخ تجربه می‌کند. گفتنی است در حال حاضر مریخ‌نورد ژورانگ در زمستان طولانی شمال این سیاره وارد خواب زمستانی شده و فعلا وضعیت فعالیت آن در آینده نامشخص است.

منبع techchina
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=74531
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها