ماهواره‌های استارلینک در حال نشت امواج رادیویی هستند

2 4,084

منظومه ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس در حال نشت امواج رادیویی در باندی خارج از باند فرکانسی مخصوص خود است و این اتفاق می‌تواند بر رصدهای نجومی رادیویی اثر منفی بگذارد. این در حالی است که منجمان از مدت‌ها قبل درباره ازدیاد ماهواره‌ها در مدار زمین ابراز نگرانی می‌کنند.

دانشمندان با استفاده از رصدخانه آرایه فرکانس پایین (LOFAR) موسسه استرون (ASTRON) هلند که شبکه‌ای از حدود ۲۰ هزار آنتن رادیویی در ۵۲ نقطه است، این موضوع را بررسی کردند. آن‌ها ۶۸ ماهواره استارلینک را تحت نظر گرفتند و متوجه نشت الکترومغناطیسی در آن‌ها شدند.

سیس باسا (Cees Bassa)، منجم ASTRON، می‌گوید: «ما با LOFAR تشعشعاتی در دامنه ۱۰۰ تا ۱۸۸ مگاهرتزی را در ۴۷ مورد از ۶۸ ماهواره‌ای که تحت نظر گرفته بودیم، مشاهده کردیم. این دامنه فرکانسی شامل باندی حفاظت‌شده بین ۱۵۰/۵ تا ۱۵۳ مگاهرتز بوده که توسط اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) به رصدهای نجومی اختصاص داده شده است.»

نشتی رادیویی استارلینک

البته به‌ نظر می‌رسد که این نشت رادیویی غیرتعمدی است و قوانین خاصی را زیر پا نمی‌گذارد. چون قوانینی درباره تداخل الکترومغناطیسی در فضا وجود ندارد. در مجموع اثر این نشت رادیویی هم نسبتا اندک است، اما این نگرانی وجود دارد که در آینده شرایط تغییر کند. با افزایش شمار ماهواره‌های استارلینک، این امواج رادیویی هم ممکن است به مراتب بیشتر شوند.

نشتی رادیویی استارلینک
گذر ماهواره‌های استارلینک و اجرام آسمانی

اگرچه در حال‌ حاضر هزاران ماهواره در مدار وجود دارد، اما محققان با اسپیس‌ایکس مکاتبه‌هایی را انجام داده‌اند تا جلوی این مشکل در ماهواره‌های بعدی گرفته شود. با توجه به اینکه همچنان هزاران ماهواره دیگر قرار است به مدار پرتاب شود، این اتفاق می‌تواند از یک بحران جدی جلوگیری کند.

استارلینک یک منظومه ماهواره‌ای است که اینترنت ماهواره‌ای ارائه می‌دهد. این منظومه از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین (LEO) تشکیل‌شده‌ است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند.

رسولی

دروغ استارلینک

خط و خول

البته نه اینترنت استارلینگ قراره به درد ما ایرانیهای مطلقا فیلتر شده بخوره، و نه علم نجوم.