تصویر یک سحابی به شکل گربه خندان را ببینید

0 202

ستاره‌شناسان یک سحابی به شکل گربه‌‌ای خندان و غول‌پیکر رصد کرده‌اند! سحابی مذکور با نام Sh2-284 مملو از ستاره‌های جوان و حاوی گاز و غبار است که با هم جمع می‌شوند و ستاره‌های جدیدی مانند خورشید ایجاد می‌کنند.

درخشان‌ترین قسمت این سحابی حدود ۱۵۰ سال نوری وسعت دارد و در فاصله‌ حدود ۱۵ هزار سال نوری از زمین و در صورت فلکی تک‌شاخ (Monoceros) قرار گرفته است.

سحابی به شکل گربه

مرکز بخش روشن سحابی (به عبارتی زیر بینی گربه) شامل یک گروه ویژه از ستاره‌های جوان به نام دولیدزه ۲۵ (Dolidze 25) است. این ستاره‌ها به ایجاد تشعشعات قوی کمک می‌کنند و تابش ساطع‌شده از آن‌ها به اندازه‌ای قدرتمند است که گاز هیدروژن موجود در ابرها را یونیزه می‌کند و رنگ متمایز نارنجی و قرمز را به سحابی بدهد؛ ابرهای این چنینی محیط‌های بهینه‌ای را برای زندگی و رشد ستارگان جدید فراهم می‌کنند.

سحابی به شکل گربه
سحابی Sh2-284 به شکل گربه

این گروه مرکزی از ستارگان همچنین بادهای بسیار شدیدی را آزاد می‌کند که باعث می‌شود گاز و غبار را از مرکز سحابی دور شود. منطقه توخالی و عاری از گرد و غبار حاوی کیسه‌های متراکمی از مواد ستاره‌ای است. به گفته اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO)، این کیسه‌ها از مرکز سحابی محافظت می‌کنند.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=74518
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها