حامل فضایی قدرتمند اروپا بازنشسته شد

0 121

حامل فضایی قدرتمند آریان-۵ (Ariane-5) اروپا پس از حدودا ۳ دهه فعالیت، سرانجام به کار خود پایان داد. آریان-۵ در آخرین ماموریت خود ۲ ماهواره ارتباطی را به مدار ژئو منتقل کرد و بدین ترتیب با ۱۱۲ عملیات موفق از مجموع ۱۱۷ عملیات پرتاب، بازنشسته شد.

آریان-۵ که یک حامل فضایی سنگین وزن به حساب می‌آید، اولین پرتاب خود را در سال ۱۹۹۶ انجام داده است و اغلب ماموریت‌های آن به مدار ژئو انجام شده‌اند. مدیریت این حامل دو مرحله‌ای را شرکت گروه آریان (ArianeGroup) تحت نظر آژانس فضایی اروپا و فرانسه برعهده داشت و شرکت ایرباس آن را ساخته بود.

در همین رابطه بخوانید: پرتاب حامل فضایی با سوخت زغال سنگ برای نخستین بار

توسعه جایگزینی برای آریان-۵ به نام آریان-۶ بیش از یک دهه است ادامه دارد. آریان-۶ نسبت به حامل قبلی انعطاف‌پذیرتر و مقرون به صرفه‌تر بوده و همچنین تنوع پرتاب‌های بیشتری را ارائه می‌دهد.

موشک ماهواره بر آریان-۵
حامل فضایی آریان-۵

مشخصات حامل فضایی اریان-۵

آریان-۵ یک حامل سوخت مایع با طول کلی ۴۶ تا ۵۲ متر بوده و قطر هر دو مرحله آن ۵.۴ متر است. این حامل با وزن ۷۷۷ تن می‌تواند ۱۶ تن محموله را به مدار لئو و حدود ۷ تن محموله را به مدار ژئو منتقل کند. به علاوه، هزینه هر بار پرتاب آریان-۵ بین ۱۶۵ تا ۲۲۰ میلیون یورو تخمین زده می‌شود. گفتنی است آریان ۵ چندین مرحله ارتقا را پشت سر گذاشته و در پنج پیکربندی مختلف پرتاب شده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=74352
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها