تلسکوپ اقلیدس برای کاوش ماده تاریک به فضا پرتاب شد

0 354

آژانس فضایی اروپا تلسکوپ اقلیدس (Euclid) را به وسیله ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) شرکت اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب کرد تا پس از استقرار در محل خود، اکتشاف ماده و انرژی تاریک را آغاز کند. این تلسکوپ فضایی در نهایت پشت به خورشید در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین قرار می‌گیرد تا از آنجا به رصد اعماق فضا بپردازد.

ماموریت اقلیدس با هدف پرده‌برداری از دو بخش اسرارآمیز کیهان یعنی ماده تاریک و انرژی تاریک اجرایی شده است. درک نقش این دو پدیده مرموز و ناشناخته به دانشمندان کمک خواهد کرد تا به یک سوال بنیادی پاسخ دهند؛ جهان از چه چیزی ساخته شده است؟!

البته حدود یک ماه زمان می‌برد تا اقلیدس به مقصدش یعنی نقطه لاگرانژ-۲ برسد. به علاوه، تقریبا دو ماه دیگر زمان لازم است تا آزمایش‌ها و فرایند کالیبره‌سازی تمام شود و این تلسکوپ فضایی شروع به کار کند.

نگاهی بر گذشته ماده تاریک و انرژی تاریک
ماده تاریک و انرژی تاریک

قابلیت‌ها و اهداف اقلیدس

اقلیدس یک تلسکوپ پیشرفته با اپتیک‌های مدرن و ابزارهای علمی با قابلیت رصد در طیف نزدیک به فروسرخ است. این تلسکوپ فضایی می‌تواند کهکشان‌ها را از فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری تشخیص دهد تا بزرگ‌ترین و دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی جهان را بسازد.

هدف این ماموریت علاوه بر کاوش ماده و انرژی تاریک، خلق نقشه‌ای جامع و پرجزئیات از کیهان و فضای بین اجرام است. یکی از سوال‌های مهم اخترشناسان این است که ماده تاریک چگونه در این فواصل بزرگ میان کهکشان‌ها توزیع شده و رابطه آن با انبساط کیهان چیست. اکنون دانشمندان امیدوارند با کمک اقلیدس پاسخی برای سوال‌های خود بیابند.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=74120
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها