تصویر فوق‌العاده جیمز وب از ۴۵ هزار کهکشان در یک قاب

11 16,699

تلسکوپ جیمز وب تصویر ۴۵ هزار کهکشان را کنار هم ثبت کرده است که در آن حدود هزار کهکشان دوران اولیه کیهان با جزئیات بیشتر نسبت به گذشته دیده می‌شوند. در بسیاری از کهکشان‌های درون این تصویر، نشانه‌هایی از شکل‌گیری ستاره‌ها وجود دارد که فعالیت بسیار بالای آن‌ها را در مراحل اولیه تشکیل جهان نشان می‌دهد. تعداد زیادی از کهکشان‌‌های درون تصویر، فاصله فوق‌العاده زیادی با زمین دارند و نور کمی از آن‌ها دریافت می‌شود.

این تصویر حاصل برنامه کاوش عمیق پیشرفته فراکهکشانی (JADES) ناسا به شمار می‌رود. به گفته آژانس فضایی آمریکا JADES تاکنون صدها کهکشان را شناسایی کرده است که وقتی جهان تنها ۶۰۰ میلیون سال سن داشت، به‌ وجود آمده‌اند. ۶۰۰ میلیون سال در مقیاس نجومی زمانی بسیار کوتاه است و می‌توان گفت جهان در اوایل سن خود به‌ سر می‌برده‌ است.

بشر هنوز نمی‌داند کهکشان‌‌های اولیه چگونه شکل گرفته‌اند یا از چه‌ زمانی به محل تولد ستارگان تبدیل شده‌اند. همچنین این سوال پیش می‌آید که چطور برخی از آن‌ها به پایان کار خود رسیدند و دیگر فعالیت چندانی ندارند. دانشمندان برای پاسخ به این سوال‌ها به تصاویر تلسکوپ جیمز وب نیاز دارند.

آنچه در تصویر جیمز وب دیده می‌شود بخشی تصادفی از فضا نیست؛ بلکه منطقه‌ای مشهور به نام «بررسی عمیق منشا رصدخانه‌های بزرگ» (GOODS) است که ستاره‌شناسان برای شناخت مراحل اولیه تشکیل جهان آن را رصد می‌کنند. اکنون سال‌هاست که محققان با کمک تلسکوپ‌های مختلف منطقه GOODS را پایش می‌کنند، اما تلسکوپ فضایی جیمز وب قدرتمندترین ابزار برای بررسی منطقه مذکور به شمار می‌رود.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ فضایی جیمز وب را به صورت لحظه‌ای پایش کنید

جیمز وب قدیمی‌ترین کهکشان‌ها را پیدا می‌کند

به گفته ناسا، تلسکوپ جیمز وب با این تصویر تقریبا هزار کهکشان را با میزان انتقال به سرخ ۸ یافته است. در واقع پیش از این تصویر جیمز وب، کمتر کسی گمان می‌کرد این تعداد بالا از کهکشان‌ها در روزهای اولیه شکل‌گیری جهان به‌ وجود آمده باشند.

جیمز وب ۴۵ هزار کهکشان
تصویر جیمز وب از ۴۵ هزار کهکشان

کوین هاینلاین (Kevin Hainline)، از دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا، می‌گوید: «پیش از این، کهکشان‌های اولیه‌ای که مشاهده کردیم، شبیه لکه‌های کوچکی بودند.» هرچند که همان لکه‌های تار میزبان میلیون‌ها یا میلیاردها ستاره بودند، اما حالا جزئیات بسیار بیشتری از آن‌ها از جمله ساختارشان نمایان شده است و می‌توان گروه‌هایی از ستاره‌ها را که چند صد میلیون سال پس از شکل‌گیری جهان متولد شدند، مشاهده کرد.

منبع gadgetnews mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=74034
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
11 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
6 ماه قبل

سلام. زمین خیلی خیلی خیلی در برابر هستی ریز و کوچک هست. اونوقت هر کدام از ما اگر در یه رودخانه بیفتیم غرق میشیم، اگر زلزله بیاد از خانه فرار می کنیم. مرگ که قطعی تر از آن نمی بینیم، حتی فکرش اعصابمونو به هم میریزه، یه تکه کوچولو زمین میتونه باعث بشه که اشخاص همو بکشند. زمین بخش کوچکی هست، بیایید الهی و معنوی به هستی بیندیشیم و نگاه مادی غربی را کنار بگذاریم. آرامش خود را در اطاعت خدا بجوییم و کمک و محبت به مردم. واقعا به این نتیجه رسیدم که شیاطین وجود دارند و دارند انسان را گمراه می کنند. پس همه را به خیر و خوبی دعوت کنیم. هر کسی را دیدیم بهش کلمه بیایید را یاداوری کنیم. مثلا بیایید نماز بخوانیم، بیایید فحشا را نپذیریم، بیایید علمی باشیم نه مقاله ای، بیایید به دور و برمان نگاه کنیم و کم مال ها و کم توان ها را نجات بدهیم و…موفق باشید

سیدغلامعباس موسوی نژاد
سیدغلامعباس موسوی نژاد
7 ماه قبل

سوره مبارکه رعد آیه ۲

ٱللَّهُ ٱلَّذِي رَفَعَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ بِغَيۡرِ عَمَدٖ تَرَوۡنَهَاۖ ثُمَّ ٱسۡتَوَىٰ عَلَى ٱلۡعَرۡشِۖ وَسَخَّرَ ٱلشَّمۡسَ وَٱلۡقَمَرَۖ كُلّٞ يَجۡرِي لِأَجَلٖ مُّسَمّٗىۚ يُدَبِّرُ ٱلۡأَمۡرَ يُفَصِّلُ ٱلۡأٓيَٰتِ لَعَلَّكُم بِلِقَآءِ رَبِّكُمۡ تُوقِنُونَ

خدا [همان‌] کسى است که آسمانها را بدون ستونهایى که آنها را ببینید برافراشت، آنگاه بر عرش استیلا یافت و خورشید و ماه را رام گردانید؛ هر کدام براى مدّتى معیّن به سیر خود ادامه مى‌دهند. [خداوند] در کار [آفرینش‌] تدبیر مى‌کند، و آیات [خود] را به روشنى بیان مى‌نماید، امید که شما به لقاى پروردگارتان یقین حاصل کنید.

احسان اعلم
احسان اعلم
7 ماه قبل

مه خو زیاد باورم نمیشه به ناسا و به این عکس ها فکر کنم ساخته کی است اگر راست است از اینقدر فاصله دور اینقدر کهکشان پس چرا تلسکوپ داخل یکی از این کهکشان ها نمیشه و جستجو نمیکنه که فقط ازشان عکس میگیره .

احسان
احسان
8 ماه قبل

همه این تلاشهادرجهت کشف علمی قران است.خدافرموده همه این آسمان آسمان اول است و هفت آسمان هست.جیمزوب هم کشف کرده جهان مادرحال حرکت دریک جهان دیگراست یعنی ۲جهان تاحال کشف شده

حسین
حسین
8 ماه قبل

ستایش مخصوص خداوند لایزال و لایتناهی یکتاست، که جز او خدایی نیست، علم و عمل او بی انتهاست، زنده و جاودانه است، هرگز او را خواب فرا نمی‌گیرد تا چه رسد که به خواب رود، اوست خالق و مالک جهان ها و آسمانها و زمین وهر چه در بین آنهاست، کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ علم او محیط است به آنچه پیش نظر خلق آمده و آنچه سپس خواهد آمد، و خلق به هیچ مرتبه از علم او احاطه نتوانند کرد مگر به آنچه او خواهد. قلمرو علمش از جهان‌ها و آسمانها و زمین فراتر، و نگهداری آنها بر او آسان و بی زحمت است،خداوند از هر ذره وذات آگاه است، و آنچه را که در آسمانها و زمین است و آنچه را که شما پنهان و آشکار کنید همه را می‌داند و به اسرار دلها داناست. پروردگار بخشنده مهربان،، لایتناهی لایزال والامرتبه و با عظمت است.

شهریار
شهریار
8 ماه قبل
پاسخ به  حسین

احسنت

mohamad
mohamad
6 ماه قبل
پاسخ به  حسین

درود برشما .حقیقتا که این سخنان منزه و پاک جز از اسمان و ازسوی خداوند بالامرتبه و فکر و عقل هیچ بشری به این درجه از سخنان قرآن کریم نمیتواند رسیده باشد

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط mohamad
محمپ
محمپ
6 ماه قبل
پاسخ به  حسین

قطعاحمد وستایش مخصوص پروردگار هست پروردگاری که خالق این جهان باکل چیزهایی که درآن قراردارد ❤❤❤❤

مرتضی
مرتضی
8 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

اخبار فضا خیلی پیچیده و رازگونه به ما میرسه اخبار توام با اغراق فرض کنید ما روی زمین آتشفشان نداشتیم و اونو روی سیارات دیگه میدیدنو عکساشو نشونمون میدادن کلی رمزو راز ازش درمیاوردن مثل سیاهچاله ها که دانشمندای واقع بین بیرون از رسانه میگن همشون حاصله یه خورشیدن ۸۰درصدشونم یه خورشید نوترونی یا کوتوله سفید رو دارن اونهایی هم که ندارن درآینده خواهند داشت حتی سیاهچاله های مرکزه کهکشانهایی مثل خودمون که احتمالا همه منظومه هاشو میبلعه و تبدیل به یه خورشید بزرگ میشه و راهی به دنیای دیگه نیستن خلاصه کلی تخیلو دروغ تو اخبار فضا هست ولی باید بدونیم که ما روی یکی از پیشرفته ترین سیاره های این فضاییم و جواب همه سوالات همینجا روی زمینه

مجتبی
مجتبی
8 ماه قبل
پاسخ به  مرتضی

چطور میگی جواب همه سوالات روی زمینه..وقتی دانسته های ما از فضا به اندازه یک دانه شن توی اقیانوسه..حتی استیون هاوکینگ هم اینقدر راحت نمیاد سیاهچاله رو تو ۲ کلمه شرح کنه..از کوته بینی خودت بیا بیرون..جایی که حتی نور نمیتونه ازش عبور کنه یه دنیای دیگست چون قوانین فیزیک دنیای ما اونجا صادق نیست.

ناشناس
ناشناس
7 ماه قبل
پاسخ به  مرتضی

بله همش دروغه،خورشید پشتش به ماست