فضایی‌ها با سیگنال‌های تلفن‌ همراه ما را شناسایی می‌کنند!

موجودات فضایی می‌توانند با تلفن‌های همراه تمدن ما را در کره زمین شناسایی کنند. اگر آن‌ها در اطراف ستاره‌هایی مثل بارنارد (Barnard) یا آلفا قنطورس (Alpha Centauri A) وجود داشته باشند، می‌توانند سیگنال‌های رادیویی ما را شناسایی کنند.

در سال‌های اخیر پروژه‌هایی مثل جستجوی حیات فرازمینی (SETI) ناسا با پایش آسمان به‌ دنبال سیگنال‌های رادیویی از تمدن‌های فرازمینی بوده‌اند. اکنون محققان دانشگاه منچستر (University of Manchester) انگلستان و دانشگاه موریس (UoM) یک مدل رایانه‌ای را توسعه داده‌اند تا ببینند سیگنال‌های رادیویی زمین هم توسط تمدن‌های نزدیک به ما قابل شناسایی است یا خیر.

موجودات فضایی ما را چطور پیدا می‌کنند؟

این مدل بر اساس اطلاعاتی ساخته شده است که به‌ طور عمومی از میزان مصرف تلفن همراه و توزیع آن در مناطق جغرافیایی مختلف در جهان در دسترس قرار دارد. پژوهشگران در این مطالعه سه ستاره را که در فاصله ۱۰ سال نوری زمین قرار داشتند، به‌ عنوان هدف برگزیدند. آن‌ها فرض کردند که یک تلسکوپ رادیویی شبیه به تلسکوپ گرین بانک (Green Bank)‌ در آمریکا درحال گردش به دور هر کدام از این ستاره‌هاست و سیگنال‌های رادیویی را پیدا می‌کند.

ارتباط فرازمینی
موجودات فرازمینی

در این مدل‌سازی توان سیگنال‌های شبکه تلفن‌های همراه در حدود ۴ گیگاوات در نظر گرفته شد، هرچند که خود تلفن‌های همراه نشت رادیویی کمتری دارند. در هر‌ حال این توان رادیویی برای تلسکوپی شبیه به گرین بانک در مدار این ستارگان قابل تشخیص نبود. نشتی رادیویی سیگنال‌های رادیویی به معنای انتشار ناخواسته سیگنال‌های رادیویی است.

این در حالی است که اگر تلسکوپ پیشرفته‌تری ساخته شود یا توان سیگنال‌های زمین افزایش یابد، تمدن‌های بیگانه می‌توانند سیگنال‌های ما را در رادارهای خود مشاهده کنند.

نکته جالب‌ توجه اینجاست که چون سیگنال‌های تلفن همراه موازی با سطح افق مخابره می‌شوند و در کره زمین توزیع نابرابری دارند، می‌توان از آن‌ها برای کشیدن نقشه موقعیت مبدا و حتی توزیع عوارض زمینی استفاده کرد. پژوهشگران در گام بعدی می‌خواهند اثر سایر منابع سیگنالی از جمله شبکه‌های وای‌فای، سامانه‌های انتشار دیجیتال و منظومه‌های ماهواره‌ای را در تشخیص تمدن زمینی توسط بیگانگان بررسی کنند.