زحل جایگاه بیشترین تعداد قمر را از مشتری پس گرفت

0 411

دانشمندان ۶۲ قمر جدید در اطراف سیاره زحل کشف کردند که مجموع قمرهای آن را به ۱۴۵ مورد می‌رساند. این بیشترین تعداد قمر برای یک سیاره در منظومه شمسی به شمار می‌رود. بنابراین سیاره مشتری که مدتی پیش با کشف ۱۲ قمر جدید و مجموع ۹۵ قمر در صدر جدول دارندگان بیشترین اقمار در منظومه ما شناخته می‌شد، جایگاه خود را به زحل پس داد.

گروهی از محققان بین‌المللی این کشف را با استفاده از داده‌های رصدخانه‌های زمینی انجام داده و طی آن ۶۲ قمر را شناسایی کردند که پیش از این برای تشخیص خیلی کوچک یا خیلی کم‌نور بودند. عرض برخی از این قمرها تنها ۲.۵ کیلومتر است.

قمر زحل
حلقه زحل

قمرهای غیرمعمول

همه ۶۲ قمر تازه کشف شده «قمرهای غیرمعمول» هستند، به این معنی که مدارهای بیضی شکلی دور سیاره میزبان خود دنبال کرده و اغلب به صورت خلاف جهت چرخش سیاره زحل حرکت می‌کنند. به گفته‌ محققان، بسیاری از این قمرهای کوچک غیرعادی در مدارهای خلاف جهت مشابهی در کنار هم قرار می‌گیرند؛ چنین امری نشان می‌دهد آن‌ها احتمالا از یک قمر بزرگ‌تر که میلیون‌ها سال پیش شکسته است، سرچشمه گرفته باشند.

برت گلادمن (Brett Gladman)، محقق دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) کانادا،‌ می‌گوید: «ما شواهدی یافته‌ایم که مطابق آن حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش، قمری با اندازه‌ متوسط و با جهت چرخش خلاف جهت زحل منفجر شده است.» این اقمار که اکنون با ترکیبی از اعداد و حروف نام‌گذاری شده‌اند، درنهایت نام خدایان اساطیر کانادا را دریافت می‌کنند تا با سایر قمرهای زحل هماهنگ شوند.

منبع isna digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73480
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها