کاوشگر ناسا در مریخ اکسیژن تولید کرد

ناسا با دستگاهی که در پروژه مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) به سیاره مریخ فرستاده است، توانست در مقیاس یک درخت کوچک اکسیژن تولید کند. این اولین تلاش موفق برای تبدیل منابع سیاره‌ای دیگر و تبدیل آن به مواد مورد نیاز ماموریت انسان است. این دستگاه که ماکسی (MOXIE) نام دارد، از دی‌اکسید کربن موجود در جو مریخ برای تولید اکسیژن استفاده می‌کند.

ابزار مذکور در ۷ آزمایش جداگانه و طی شرایط جوی مختلف از جمله شب، روز و فصل‌های مختلف مریخ به هدف تولید ۶ گرم اکسیژن در هر ساعت دست یافته است.

اکسیژن در مریخ

محققان امیدوارند در آینده بتوانند به اندازه صدها درخت در مریخ اکسیژن تولید کنند و به این ترتیب پس از رسیدن فضانوردان به سیاره، از حیات آن‌ها و همچنین تامین سوخت حامل فضایی برای بازگرداندن آ‌ن‌ها به زمین پشتیبانی به عمل آورند. محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) آمریکا در حال حاضر مشغول توسعه تجهیزاتی هستند که روی مریخ اکسیژن در مقیاس بالا تولید می‌کند.

اکسیژن در مریخ
دستگاه ماکسی مریخ‌نورد استقامت

محققان می‌گویند: «تنها چیزی که آزمایش نکرده‌ایم عملکرد این ابزار هنگام غروب یا طلوع خورشید است. در این مواقع دما به میزان قابل توجهی تغییر می‌کند.» گفتنی است دی‌ اکسید کربن ۹۶ درصد اتمسفر سیاره مریخ را تشکیل می‌دهد.

منبع mehrnews khabaronline