روش جدید دانشمندان برای یافتن موجودات فضایی

فیزیکدانان امیدوارند با استفاده از رصدخانه لایگو (LIGO) در آمریکا شواهدی در خصوص حرکت فضاپیماهای غول‌پیکر موجودات فضایی احتمالی در اطراف کهکشان راه شیری به‌ دست آورند. رصدخانه موج گرانشی با تداخل‌سنج لیزری که به اختصار لایگو نیز نامیده می‌شود، یک پروژه بزرگ فیزیکی با هدف آشکارسازی مستقیم امواج گرانشی است.

محققان در پژوهش جدیدشان خاطرنشان می‌کنند علم به حدی پیشرفت کرده است که می‌توان امواج گرانشی را با استفاده از فناوری‌هایی مانند لایگو شناسایی کرد. موج گرانشی موجی است که توسط میدان گرانشی تولید می‌شود. پژوهشگران احتمال می‌دهند آن دسته از موجودات فضایی که هدایت فضاپیماها را بر عهده دارند، از خود امواج گرانشی به جا بگذارند و احتمالا بتوان آن‌ امواج گرانشی را روی زمین با استفاده از فناوری لایگو شناسایی کرد.

در همین رابطه بخوانید: آیا جهان‌های موازی وجود دارند؟

پژوهشگران معتقدند چنین فضاپیماهایی باید واقعا بزرگ (شاید به اندازه سیاره مشتری) و خیلی سریع باشند! در این صورت امواج گرانشی به قدری قوی خواهند بود که به زمین برسند. این فضاپیماها می‌بایست تقریبا ۰/۱ سرعت نور حرکت کنند و به زمین نزدیک (مثلا حدود ۳۰۰ هزار سال نوری) باشند.

در جستجوی حیات فرازمینی

در چند دهه گذشته، اخترفیزیکدانان از ناتوانی بشر در تشخیص حضور حیات در هر نقطه از جهان به غیر از سیاره زمین، روز به‌ روز ناامیدتر شده‌اند. دانشمندان این‌ گونه استدلال کرده‌اند که میلیاردها سیاره در مناطق سکونت‌پذیر در اطراف کیهان یافت شده‌اند و از آنجایی که حیات روی زمین وجود دارد، پس باید در مکان‌های دیگر نیز وجود داشته باشد.

حیات فرازمینی آدم فضایی

مشکل این است که دانشمندان هنوز حتی کوچک‌ترین شواهدی برای حیات فرازمینی پیدا نکرده‌اند. پارادوکس فرمی (Fermi Paradox) تضادی آشکار میان نبود مدرک و تخمین‌های احتمالاتی بالا برای وجود تمدن‌های فرازمینی است. دانشمندان اکنون قصد دارند راه‌هایی جدید و عجیب‌تر برای جستجوی حیات بیازمایند.

منبع irna