تصویر ناسا از اولین نمونه جمع‌‌آوری‌شده مریخی

0 3,040

در آخرین روز پاییز، مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا اولین نمونه جمع‌‌آوری‌شده را روی سطح مریخ قرار داد.
این نخستین ماموریت برای جمع‌آوری و ذخیره نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ است. نمونه مذکور و نمونه‌های دیگری که در آینده جمع‌آوری و روی سطح سیاره مریخ قرار می‌گیرند، در سال‌های آینده برای تجزیه‌وتحلیل به زمین ارسال خواهند شد.

نمونه مریخی درون یک لوله آزمایشگاهی از جنس تیتانیوم بوده و این لوله حاوی هسته‌ای کوچک از سنگ آذرین است که به طور غیررسمی مالای (Malay) نامیده می‌شود. نمونه یادشده در ۳۱ژانویه۲۰۲۲ در منطقه‌ای از دهانه جزرو (Jezero) مریخ به نام سیتای جنوبی (South Séítah) جمع‌آوری شده است. دهانه جزرو محل یک دریاچه باستانی و به عقیده دانشمندان احتمالا میزبان حیات بوده است.

رهاسازی نمونه روی خاک مریخ فرآیند پیچیده‌ای بود و تقریبا یک ساعت طول کشید‌. استقامت لوله فلزی را از محفظه درونی‌اش بیرون آورد؛ آن را برای آخرین بار با دوربین کش‌کم (CacheCam) داخلی خود بررسی کرد و نمونه را از ارتفاع ۸۹ سانتی‌متری با دقت روی سطح خاک مریخ رها نمود.

در همین رابطه بخوانید: دانلود مستندهای فضایی و نجومی با کیفیت بالا و دوبله فارسی

در ادامه، دوربین واتسون (WATSON) در انتهای بازوی روباتیک ۲ متری مریخ‌نورد به اطراف چرخانده شد تا اطمینان حاصل شود لوله در انتهای خود فرود نیامده یا در مسیر چرخ‌ها قرار نگرفته است. ۹ نمونه لوله‌ای باقی‌مانده طی دو ماه آینده در منطقه تری فورکس (Three Forks) رها خواهند شد که نخستین انبار ذخیره غیرزمینی بشر است.

منطقه مذکور به دلیل مسطح بودن و نداشتن موانعی مانند تخته‌سنگ‌های بزرگ که می‌تواند مشکلاتی را برای ابزارهای جمع‌آوری (ماموریت‌های آتی) ایجاد کند، انتخاب شده است. استقامت در طول ماموریت خود از هر هدف سنگی نمونه‌های تکراری می‌گیرد. در حال حاضر مریخ‌نورد استقامت، ۱۷ لوله نمونه دیگر را در محفظه خود دارد که شامل یک نمونه اتمسفر است.

بازگرداندن نمونه از مریخ

در طی کمپین بازگرداندن نمونه از مریخ، مریخ‌نورد استقامت نمونه‌ها را به فرودگر روباتیکی که یک حامل فضایی کوچک حمل می‌کند تحویل خواهد داد. سپس این حامل فضایی به آسمان مریخ پرتاب خواهد شد تا نمونه‌ها را به فضاپیمایی ببرد که در نهایت آن‌ها را به زمین منتقل خواهد کرد.

در همین رابطه بخوانید: خورشیدگرفتگی در مریخ+ویدئو

نمونه مریخ
لوله آزمایشگاهی حاوی نمونه مریخی

اگر استقامت به هر دلیل نتواند نمونه‌های خود را به فرودگر تحویل دهد، بالگردهای بازیابی نمونه ناسا که بر اساس بالگرد نبوغ (Ingenuity) مستقر در مریخ طراحی شده‌اند، به مکان ذخیره‌سازی آن‌ها پرواز و نمونه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

این گام، یک هدف اخترزیست‌شناسی مهم برای ماموریت استقامت در مریخ است. در طی این ماموریت نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی در مریخ جست‌وجو خواهد شد. این مریخ‌نورد که در پی بررسی وضعیت زمین‌شناختی و آب‌وهوای گذشته سیاره مریخ است، راه را برای اکتشاف انسان در سیاره سرخ هموار می‌کند.

بازگرداندن این نمونه‌ها به آزمایشگاه‌ به ما در پیشرفت در علم و درک منطقه خاص جزرو کمک می‌کند؛ همچنین می‌توانیم در مورد شرایط محیطی مریخ در زمانی که حیات در زمین و شاید در سیاره سرخ ظاهر شده است، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

منبع nasa