کشف دو سیاره فراخورشیدی شبیه زمین و مملو از آب

0 7,768

دانشمندان دریافتند دو سیاره فراخورشیدی که به دور ستاره کوتوله سرخ کپلر-۱۳۸ (Kepler-138) می‌گردند احتمالا مملو از آب هستند. این سیاره‌ها با نام‌های Kepler-138 c و Kepler-138 d که اولین‌ بار توسط ماموریت کپلر ناسا کشف شده بودند، حالا با کمک تلسکوپ فضایی هابل و اسپیتزر (Spitzer) این سازمان فضایی مورد بررسی بیشتر قرار گرفته‌اند و به‌ نظر می‌رسد بهترین شواهد موجود را مبنی بر کشف دو سیاره فراخورشیدی آبی شبیه به زمین دارند.

در همین رابطه بخوانید: دوره آموزش نجوم کودکان با کیفیت بالا و قیمت مناسب

در همین رابطه بخوانید: دوره آموزش نجوم بزرگسالان با کیفیت بالا و قیمت مناسب

Kepler-138 c و Kepler-138 d در فاصله ۲۱۸ سال نوری ما در صورت فلکی شلیاق (Lyra) قرار دارند. بیورن بنکه (Björn Benneke)، استاد اخترفیزیک دانشگاه مونترآل (University of Montreal) کانادا، می‌گوید: «پیش‌تر تصور می‌کردیم سیاره‌هایی که کمی بزرگ‌تر از زمین هستند، توپ‌های بزرگی از فلز و سنگ و شبیه نسخه‌های بزرگ‌تر زمین هستند. به همین دلیل به آن‌ها ابرزمین (Super-Earths) می‌گفتیم.»

در همین رابطه بخوانید: مستندهای جذاب درباره فضا و نجوم با دوبله فارسی

با‌ این‌ حال، بررسی‌های جدید به محققان نشان داده است که این دو سیاره با تصورات قبلی اخترشناسان تفاوت‌های زیادی دارند و بخش بزرگی از حجم آن‌ها از آب تشکیل شده است. بنکه می‌گوید: «این بهترین مدرکی است که تاکنون از سیاره‌های آبی پیدا کرده‌ایم؛ سیاره‌هایی که اخترشناسان مدت‌هاست نظریه وجود آن‌ها را مطرح کرده‌اند.»

سیاره‌های فراخورشیدی منظومه کپلر-۱۳۸

سیاره‌های Kepler-138 c و Kepler-138 d حجمی سه برابر زمین و جرمی دو برابر سیاره زمین دارند. با‌ این‌ حال، سطح چگالی در این سیاره‌ها بسیار کمتر از زمین است. به گفته محققان، آبی که در این سیاره وجود دارد ممکن است شبیه اقیانوس‌های زمین به‌ طور مستقیم در سطح سیاره وجود نداشته باشد. با‌ این‌ حال، همین آب می‌تواند احتمال وجود حیات فرازمینی در این سیاره‌ها را افزایش دهد.

فراخورشیدی کپلر-۱۳۸
فضاپیمای کپلر در جست‌وجوی حیات در سیاره‌های فراخورشیدی

کارولین پیائولت (Caroline Piaulet)، از دانشگاه مونترآل، می‌گوید: «دما در اتمسفر Kepler-138 d احتمالا بالاتر از نقطه جوش آب است و انتظار داریم که خود اتمسفر بخاری غلیظ و متراکم باشد، ولی زیر این اتمسفر بخاری احتمال وجود آب مایع در فشار بالا یا حالت دیگری از آب با فشار بالا موسوم به سیال فوق بحرانی (Supercritical Fluid) مطرح است.»

سیال فوق بحرانی به هر ماده‌ای که بالاتر از فشار و دمای آن در نقطه بحرانی (Critical Point) باشد اطلاق می‌شود. این‌گونه از سیال‌ها می‌توانند همچون گازها بینابین جامدات پراکنده شوند یا مانند مایعات، مواد را در خود حل کنند.

منبع digiato wikipedia