آیا فرازمینی‌ها با پروژه جدید خصوصی کشف می‌شوند؟

یک پروژه تلاش برای کشف علائم وجود موجودات فضایی هوشمند با سرمایه‌گذار خصوصی وارد فاز اجرایی شد. پروژه بریکثرو لیسن (Breakthrough Listen) با تکیه بر داده‌های آرایه تلسکوپی میرکت (MeerKAT) در آفریقای جنوبی، بیش از یک میلیون ستاره نزدیک را بررسی خواهد کرد تا اهداف احتمالی را بیابد. اما اهداف این برنامه چیست و امکان موفقیت آن چقدر است؟

چری ان جی (Cherry Ng)، مدیر پروژه مذکور، می‌گوید: «میرکت به ما این امکان را می‌دهد که یک فرستنده قوی امواج رادیویی را تا فاصله ۲۵۰ سال نوری شناسایی کنیم.» این آرایه تلسکوپی مشتمل بر ۶۴ آنتن بشقابی است که می‌توانند آسمان را ۵۰ برابر بیشتر از تلسکوپ گرین بنک (Green Bank) آمریکا پوشش دهند. بریکثرو لیسن همچنین امکان استفاده از تلسکوپ توسط اخترشناسان دیگر را بدون ایجاد تداخل در یافته‌های این پروژه ممکن می‌سازد.

یکی از نخستین اهدافی که در این پروژه رصد خواهد شد، ستاره پروکسیما قنطورس (Proxima Centauri)، نزدیک‌ترین ستاره به زمین پس از خورشید است. پروکسیما قنطورس حداقل دو سیاره سنگی در کمربند حیات خود دارد و اخترشناسان نظریه‌های مختلفی درباره احتمال وجود تمدن‌های فرازمینی پیشرفته در آن ناحیه ارائه داده‌اند.

یک گروه معتقدند که اگر چنین بود، ما تاکنون آن‌ها را دیده بودیم. پارادوکس فرمی (Fermi Paradox) هم به این موضوع اشاره دارد که احتمالا حیات یک چیز معمول در همه جای کیهان است، ولی پس چرا حیات فرازمینی کشف نشده است؟

جست‌وجوی حیات فرازمینی

پروژه‌های جست‌وجوی هوش فرازمینی که از آن‌ها با عنوان ستی (SETI) اسم برده می‌شود، معمولا بودجه دولتی کمی دریافت می‌کنند و نافرجام می‌مانند. حتی ناسا از زمان لغو پروژه بررسی ریزموج با وضوح بالا (High Resolution Microwave Survey) در سال ۱۹۹۳، علاقه چندانی به دنبال کردن تحقیقات SETI نشان نداده است.

معمولا تئوری‌های توطئه، روی تحقیقات SETI سایه می‌اندازند و باعث بی‌جواب ماندن یکی از پرسش‌های بزرگ بشریت می‌شوند؛ اینکه آیا ما در کیهان، تنها هستیم؟

در همین رابطه بخوانید: حیات فرازمینی احتمالا تا ۲۵ سال آینده کشف می‌شود!

جست‌وجوی حیات فرازمینی
پروژه Breakthrough Listen

پروژه‌ای که از حمایت مالی میلیاردها برخوردار است، می‌تواند موتور محرکه SETI باشد. در بریکثرو لیسن، میرکت تنها نیست و تلسکوپ گرین بنک و رصدخانه پارکس (Parkes) استرالیا نیز آن را همراهی می‌کنند.

به هر حال، هنوز علائم وجود موجودات فضایی را در جایی کشف نشده‌اند. گاهی اوقات هم که نتایج امیدوارکننده به نظر می‌رسند، اغلب مشخص می‌شود سیگنال‌های دریافتی از جایی در زمین آمده‌اند و منشا فرازمینی ندارند.

منبع gadgetnews