سه فضانورد چین راهی ایستگاه فضایی این کشور شدند

0 238

چین سه فضانورد را برای تکمیل توسعه ایستگاه فضایی ملی این کشور روانه مدار زمین کرد. این عملیات روز سه‌شنبه ۲۹نوامبر (۸آذر) ساعت ۱۵:۰۸ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد و طی آن فضانوردان به وسیله کپسول فضایی شنژو-۱۵ (Shenzhou-15) سوار بر حامل فضایی لانگ مارچ-۲اف (Long March-2F) به فضا رفتند.

در عملیات مذکور فی جونلونگ (Fei Junlong) به عنوان فرمانده به همراه ژانگ لو (Zhang Lu) و دنگ کینگ‌مینگ (Deng Qingming) حضور دارند و قرار است برای مدت ۶ ماه در ایستگاه فضایی چین به نام تیانگونگ (Tiangong) اقامت داشته باشند. در حال حاضر ۳ خدمه شنژو-۱۴ در تیانگونگ حضور دارند و پس از ۱۰ روز از رسیدن فضانوردان جدید به زمین بازمی‌گردند. کپسول شنژو-۱۵ طی این ۶ ماه به ایستگاه متصل می‌ماند تا فضانوردان را در مه۲۰۲۳ به زمین بازگرداند.

فضانورد چین
فضانوردان ماموریت شنژو-۱۵ چین

انتظار می‌رود خدمه جدید علاوه بر انجام ۳ یا ۴ راهپیمایی فضایی، بر روی محموله‌های داخل و خارج ایستگاه فعالیت‌هایی داشته و به انجام آزمایش‌های علمی بپردازند. جونلونگ پیش از این در سال ۲۰۰۵ طی ماموریت شنژو-۶ به فضا رفته بود و این تجربه دوم وی به شمار می‌رود، اما لو و کینگ‌مینگ برای اولین بار راهی مدار زمین می‌شوند.

حامل فضایی لانگ مارچ-۲اف

لانگ مارچ-۲اف که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک حامل فضایی ۲ مرحله‌ای بوده و آن را آکادمی فناوری‌ حامل‌ فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته است. این حامل با وزنی بالغ بر ۴۶۰ تن قادر، دارای طول کلی ۶۲ متر است و هر دو مرحله آن ۳.۴ متر قطر دارند.

لانگ مارچ-۲اف می‌تواند ۸۴۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو منتقل کند. این حامل اولین بار در نوامبر۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۹ ماموریت به انجام رسانده که در همه آن‌ها موفق عمل کرده است. لانگ مارچ-۲اف از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. گفتنی است اخیرا مونتاژ ماژول‌های ایستگاه فضایی چین به اتمام رسیده است.

منبع techchina
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71267
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها