استارت‌اپ ایرانی وجود توده عظیم متان بر فراز تهران را تایید کرد

1 1,230

یک استارت‌اپ دانش‌بنیان ایرانی گزارش ناسا مبنی بر وجود ابر متانی بر فراز تهران را تایید کرد. چندی پیش، آژانس فضایی آمریکا با انتشار یک تصویر ماهواره‌ای، از تشکیل توده‌ای از گاز متان به طول تقریبا پنج کیلومتر در جنوب تهران خبر داد و آن را مرتبط با مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه دانست.

این خبر با بازخوردهایی در داخل کشور مواجه شد و شهردار تهران ادعای ناسا را دروغ خواند. معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز اظهار داشت مراکز دفن قدیمی به طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد.

اکنون پس از چند هفته استارت‌اپ تیزنگر با بررسی تصاویر ماهواره ای، وجود چنین توده‌ای را قطعی می‌داند. داده‌های سال ۲۰۲۲ تیزگر نشان می‌دهد که نه تنها این توده گاز متان بر فراز تهران وجود دارد، بلکه در ماه شهریور به طور چشم‌گیری گسترش یافته و به غلظت ۱.۹ پی‌پی‌ام (PPM: واحد در میلیون) رسیده است؛ پژوهشی که حاوی نتایجی مشابه با گزارش ناساست.

یاسر عشورزاده، مدیرعامل تیزنگر، در این باره گفت: «این پژوهش با استفاده از «سامانه هوشمند مشاهده‌های ماهواره‌ای» (سهم) محصول دانش‌بنیان سطح یک استارت‌اپ تیزنگر انجام گرفته و در آن از داده‌های ماهواره سنتینل-۵ (Sentinel-5) آژانس فضایی اروپا (ESA) این ماهواره استفاده شده است.

برای تهیه پی‌دی‌اف جامع استارت‌اپ‌های فضایی دنیا کلیک کنید.

گاز متان تهران ناسا

گزارش‌ها حاکی از آن است که توده عظیم متان در جنوب تهران، در هر ساعت ۸۵۰۰ کیلوگرم متان به هوا می‌فرستد. گاز متان پس از دی‌اکسید کربن مهم‌ترین عامل در افزایش اثر گلخانه‌ای انسان‌زایی بوده و حدود ۳۰ درصد از گرمایش زمین ناشی از انتشار این گاز است. این گاز گلخانه‌ای ۸۴ برابر بیشتر از دی اکسید کربن در گرمایش اتمسفر زمین قدرت دارد.

گفتنی است تیزنگر دارای تاییدیه آژانس فضایی اروپا در بخش تشخیص نقاط آتش، تشخیص لکه‌های نفتی و تغییرات پوشش گیاهی از گروه ماهواره‌های سنتینل است.

ماهواره سنتینل-۵ و طیف‌سنج تروپومی

ماهواره سنتینل-۵ که در اکتبر۲۰۱۷ به فضا پرتاب شد، بخشی از برنامه کوپرنیک (Copernicus) محسوب می‌شود که آژانس فضایی اروپا جهت نظارت بر محیط زیست این قاره و پایش آلاینده‌های هوا در سراسر زمین توسعه داده است. از وظایف این ماهواره، پایش آلاینده‌هایی مانند کربن، دی‌اکسیدنیتروژن، ازن، دی‌اکسید‌سولفور و فرمالدئید است.

این ماهواره حامل یک طیف‌سنج پیشرفته به نام تروپومی (TROPOMI) است. آنچه که این ابزار را از سایر نمونه‌ها متمایز می‌کند، ردیابی اثرات منحصر‌به‌فردی از گازهای جوی در بخش‌های مختلف طیف الکترومغناطیسی است تا بتواند طیف وسیعی از آلاینده‌ها را با دقت بیشتر و با قدرت تفکیک بالاتر نسبت به قبل نمایش دهد.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71045
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خسروآرانی
خسروآرانی
1 سال قبل

سلام متاسفانه این گاز ناشی از نشتی کنتور منازل و ادارت و…است که اداره گاز در اصلاح آن نقیصه ها از انجام وظایف خود قصور کرده است و وظیفه مند نیست و اغلب در گذر از جلوی خانه ها و ادارات نشتی گاز بشدت با صدای خروج گازو بوی تندش مواجه میشویم شما میتوانید از مردم بخواهید آن مکانها را معرفی کنند تا بسرعت نسبت به رفع این معضل و هدر رفت سرمایه های ملی و میهنی اقدام شایسته صورت پذیردضمن آن به فراوانی دیده میشود دزدان با یک اقتدار و احساس امنیت میآیند آن پیچ روی کنتور را برداشت میکنند اگر آن پیچ لازم نیست پس چرا نمیگذارند و اگر لازم است چرا بشدت با این دزدان برخورد نمیشود فقط کافیست چند دوربین در مناطق زیاد دزدی شده گذاشت و پی از شناسایی دیگر دزدان و مال خران را حسابی نقره داغ کرد که آبروی کشور ما را درسطح جهانی برده اند درضمن آن کسی که در مقابل یک هشدار علمی خارجی (حالا از هر طرفی که میخواهد باشد ) بفوریت نفی میکند شایسته کار در دستگاه دولتی نیست چرا که با جان و مال و آبروی مملکت به تنهایی بازی کرده و نیز آن کسانیکه این فرد را نیز تایید کرده اند نیز باید سلسله وار برکنار شوند آرانی