ماهواره‌بر شرکت آمریکایی برای نخستین بار به مدار زمین رسید

0 189

شرکت آمریکایی فایرفلای ائروسپیس (Firefly Aerospace) در دومین پرتاب مداری ماهواره‌بر خود موفق شد برای نخستین بار به مدار زمین برسد. این عملیات روز شنبه ۱اکتبر (۹مهر) ساعت ۰۷:۰۱ به‌وقت گرینویچ از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ (Vandenberg) در ایالت کالیفرنیا انجام گرفت و طی آن ماهواره‌بر فایرفلای آلفا (Firefly Alpha) ۸ ماهواره کوچک را به ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری زمین منتقل کرد.

ماهواره‌های عملیات متعلق به کشورهای آمریکا، اسپانیا و یونان می‌شوند. اولین پرتاب مداری فایرفلای آلفا سال گذشته میلادی انجام شده بود که این ماهواره‌بر مدت کوتاهی پس از انجام عملیات در آسمان منفجر شد. برای مشاهده فیلم انفجار فایرفلای آلفا کلیک کنید.

موشک ماهواره بر
دومین پرتاب ماهواره‌بر فایرفلای آلفا

ماهواره‌بر فایرفلای آلفا

فایرفلای آلفا یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای سوخت مایع است که بر اساس اعلام شرکت مذکور توسعه آن حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه دربرداشته است. این ماهواره‌بر با طول ۲۹ متر و قطر ۱.۸۲ متر، دارای وزنی معادل ۵۴ تن بوده و قادر است یک تن محموله را به مدار لئو منتقل کند.

هر دو مرحله فایرفلای آلفا از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتور ماهواره‌برها مناسب است. فایرفلای آلفا در کلاس ماهواره‌برهای کوچک طراحی شده و برای انتقال ماهواره‌های مکعبی و سایر محموله‌های کوچک به مدار لئو مناسب است.

در سال ۲۰۱۵ ناسا از طریق «برنامه خدمات پرتاب» (Launch Services Program) خود مبلغ ۵.۵ میلیون دلار به فایرفلای ائرواسپیس اعطا کرد تا این شرکت با توسعه ماهواره‌بر یادشده، به تسهیل پرتاب ماهواره‌های کوچک و رونق بازار چنین ماهواره‌هایی کمک کند.

هزینه هر بار پرتاب فایرفلای آلفا ۱۵ میلیون دلار اعلام شده است. این ماهواره‌بر همچنین به‌عنوان رقیب آمریکایی برای ماهواره‌بر PSLV هند در بازار ماهواره‌های کوچک محسوب می‌شود، زیرا آمریکایی‌ها معتقدند قابلیت PSLV در حمل ماهواره‌های کوچک در کنار محموله اصلی، تهدیدی برای بازار ماهواره‌برهای شرکت‌های آمریکایی به‌شمار می‌رود.

منبع spacenews rocketlaunch wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=69899
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها