چین مسیر موشک‌های هایپرسونیک را پیش‌بینی می‌کند

0 2,469

محققان چینی اقدام به توسعه فناوری جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی کرده‌اند که می‌تواند مسیر حرکت موشک‌های هایپرسونیک (Hypersonic) یا ابرصوت را در عرض ۱۵ ثانیه پیش‌بینی کند. این سامانه ضمن پیش‌بینی مسیر حرکت و سوژه احتمالی موشک‌های هایپرسونیک، سه دقیقه قبل از زمان برخورد آن‌ها به هدف به دفاع می‌پردازد.

به گفته محققان ارتش آزادی‌بخش خلق (People’s Liberation Army) چین، موشک‌های هایپرسونیک با وجود سرعت بسیار زیاد همچنان تابع قوانین فیزیک هستند و با کوچک‌ترین حرکت، نشانه‌هایی را از خود به جا می‌گذارند که به تشخیص آن‌ها در سامانه‌های دفاعی منجر می‌شود. چینی‌ها برای این سامانه از یک الگوریتم هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا سامانه را با داده‌های اولیه‌ای که از این نوع موشک‌‌ها به دست می‌آید، آموزش داده و مسیر حرکت را پیش‌بینی کند.

سامانه تشخیص موشک‌های هایپرسونیک

به عقیده یکی از پژوهشگران، این داده‌های اولیه می‌توانند نویز زیادی داشته باشند و کار هوش مصنوعی برای ردیابی خطر را سخت کند. بنابراین آن‌ها یک الگوریتم یادگیری عمیق ویژه ساخته‌اند که می‌تواند نویز را از سیگنال‌ها حذف کرده و مانند مغز انسان روی جدیدترین و مهم‌ترین داده‌ها تمرکز کند.

نتیجه این تلاش‌ها یک سامانه پیچیده هوش مصنوعی بوده که قادر است با توان یک لپ‌تاپ معمولی مسیر حرکت موشک هایپرسونیک را پیش‌بینی کند. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان داده است که این سامانه در مقابل گستره وسیعی از جنگ‌افزارها با حداکثر سرعت ۱۲ ماخ موثر عمل می‌کند. با این حال، هنوز باید کارهای بیشتری صورت بگیرد تا این سامانه برای کاربردهای عملیاتی آماده شود.

تشخیص حامل فضایی هایپرسونیک
موشک هایپرسونیک

موشک هایپرسونیک

موشک هایپرسونیک بین ۵ تا ۲۵ برابر سرعت صوت حرکت می‌کند. در حالی که جت‌های مسافربری سرعتی حداکثر برابر ۹۶۶ کیلومتر در ساعت دارند، سرعت موشک‌های هایپرسونیک ۵۶۳۳ کیلومتر در ساعت و بالاتر است. دلیل اصلی توسعه این نوع سلاح‌های ابرصوت این بوده که دفاع در برابر آن‌ها به دلیل سرعت بسیار بالا، مانورپذیری و مسیر پروازشان دشوار است.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67290
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها