حامل ابرصوت برای نخستین بار از هواپیما به فضا پرتاب می‌شود

0 2,807

شرکت آمریکایی استراتولانچ (Stratolaunch Systems) در حال توسعه یک وسیله نقلیه هایپرسونیک (ابرصوت) با قابلیت پرتاب از هواپیماست. نمونه اولیه این وسیله با نام تالون-آ (Talon-A) که کاملا قابل استفاده مجدد است، از هواپیمای غول پیکری به نام راک (Roc) رها می‌شود و سپس به زمین باز می‌گردد.

تالون-آ وسیله‌ای در کلاس ۶ ماخ بوده و از پوسته‌های آلومینیومی و فیبر کربنی ساخته شده است. وزن این وسیله نقلیه با طول کلی ۲۸ فوت و طول بال ۱۱.۳ فوت، تقریبا ۶ هزار پوند است و ۱۴ فوت از طول بال‌های مرکزی ۹۵ فوتی هواپیما را اشغال می‌کند که فضای کافی بین دو قسمت بدنه هواپیما برای رهاسازی ایمن وسیله نقلیه را فراهم می‌آورد.

تالون-آ توسط سامانه‌ای مخصوص از روی زمین بر روی سکو قرار می‌گیرد تا آماده‌سازی برای پرتاب تسریع شده و نیاز به پشتیبانی‌های زمینی کاهش یابد. این وسیله در اصل یک پلتفرم انعطاف‌پذیر است که برای تحقیقات، آزمایش‌ها و انجام ماموریت‌های عملیاتی هایپرسونیک توسعه می‌یابد. تالون-آ پس از اتمام ماموریت می‌تواند بر روی باندهای معمولی فرودگاه به صورت افقی و خودکار بنشیند.

هواپیمای عظیم‌الجثه راک

راک هواپیمایی است که شرکت آمریکایی اسکیلد کامپوزیتس (Scaled Composites) ساخته و برای حمل پرتاب وسایل نقلیه فضایی از هوا به مدار زمین طراحی شده است است. این هواپیما دارای طراحی بدنه دوقلو بوده و بال‌های آن با طول ۱۱۷ متر بلندترین بال‌هایی هستند که تاکنون برای یک هواپیما ساخته شده‌اند.

هواپیمای غول پیکر بزرگ

راک با وزن برخاست حداکثر ۵۹۰ تن، می‌تواند ۲۵۰ تن محموله را حمل کرده و در ارتفاع ۱۱ کیلومتری سطح آب‌های آزاد رها کند. حداکثر سه وسیله نقلیه تالون-آ را می‌توان در زیر بال مرکزی هواپیمای حامل با طرح آویزگاه (پایلون) فعلی هواپیما حمل کرد؛ قابلیتی که امکان پرتاب تقریبا همزمان سه وسیله از این نوع را فراهم آورده و بدین ترتیب می‌توان برخی سناریوهای عملیاتی خاص را اجرایی کرد. اولین پرواز آزمایشی تالون-آ قرار است نیمه دوم سال ۲۰۲۳ انجام شود.

منبع space designdevelopmenttoday wikipedia stratolaunch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67205
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها