تلسکوپ هابل دقیق‌ترین اندازه‌گیری نرخ انبساط کیهان را انجام داد

5 7,449

پژوهشگران با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل تخمین زده‌اند که نرخ انبساط کیهان ۷۳ کیلومتر بر ثانیه در هر مگاپارسک با خطای مثبت یا منفی ۱ است. این بدان معناست که اگر به یک جرم در فاصله‌ی ۱ میلیون پارسک (هر پارسک ۳٫۲۶ سال نوری) نگاه کنید، انبساط کیهان باعث می‌شود که به‌نظر برسد با سرعت ۷۳ کیلومتر بر ثانیه از شما دور می‌شود.

پیگیری نرخ انبساط کیهان در دهه ۱۹۲۰ با اندازه‌گیری‌های ادوین پی. هابل (Edwin P. Hubble)، اخترشناس آمریکایی، و ژرژ لومان (Georges Lemaître)، ستاره‌شناس بلژیکی، آغاز شد و به همین دلیل هم نرخ انبساط کیهان به نام ثابت هابل شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر به لطف داده‌های هابل و تلسکوپ‌های دیگر، اخترشناسان موضوع مهم دیگری را یافتند؛ اختلاف بین نرخ انبساط اندازه‌گیری‌شده در جهان محلی در مقایسه با مشاهده‌های مستقل درست پس از انفجار بزرگ یا بیگ بنگ که مقدار انبساط متفاوتی را پیش‌بینی می‌کنند.

لیشا ورده (Licia Verde)، کیهان‌شناس دانشگاه بارسلونا (University of Barcelona) اسپانیا، می‌گوید: «ثابت هابل یک عدد بسیار ویژه است و می‌توان از آن برای شناسایی کوچک‌ترین جزئیات و آزمایش کل درک ما از کیهان استفاده کرد.»

انبساط جهان
انبساط کیهان

جزئیات پژوهش دانشمندان

این همکاری علمی برای تعیین ثابت هابل، ابرنواختر H0 برای معادله حالت انرژی تاریک (SHOES : Supernova, H0, for the Equation of State of Dark Energy) نام دارد که در آن H0 ثابت هابل و میزان نرخ انبساط کیهان است. محققان ۴۲ ابرنواختر را به‌عنوان نشانگرهای فاصله در کیهان رصد کردند. این نوع خاص از رویدادها، تقریبا یک بار در سال رخ می‌دهند و بنابراین هابل تقریبا تمام اتفاق‌هایی را که در سه دهه‌ گذشته رخ داده، مطالعه کرده است.

منبع digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=66679
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابراهیم
ابراهیم
1 سال قبل

به راستی که :
اذ السماء انفطرت…

سعید
سعید
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

در عجبم این کفار خودشان به اشکار ایات خداوند را میبینن و باز هم انکار میکنن

یکشنبه
یکشنبه
1 سال قبل
پاسخ به  سعید

عزیزم اونها انکار شاید بکنند ولی در باطن قطعا ایمان دارن و … اونها به نظرم بیشتر عمل میکنند تا مثل ما فقط شعار بدن… و اینکه اونها با تحقیقات فراون کاری رو میکنند نه اینکه مثل ما تقلیدی کاری رو بکنند که خودشون هم نمیدونن که درست هست یا خیر.

محمد
محمد
1 سال قبل
پاسخ به  یکشنبه

برادرم
عزیزم حرفتان دقیقا درست است،
درواقع هر ارتقاع علمی وشناخت بیشتر که رخ میدهد، نتیجه زحمات و تلاش‌های شبانه روزی آنهاست،
وگرنه ما که محکم محکم نشسته ایم، و از دستاوردهای آنان استفاده می‌بریم ، تازه …… میشویم،،،
منم درعجبم از کار خودتان ،،،

Kia
Kia
1 سال قبل
پاسخ به  سعید

تا شماهارو داریم اصلا نیاز به علم نداریم