ساخت سپر حرارتی جدید ناسا با کمک یک شرکت خصوصی

0 619

مهندسین پروژه “سپر حرارتی برای شرایط بسیار دشوار محیطی” به اختصار HEEET ناسا، از یک ماده سه‌بعدی تولیدشده توسط شرکت بالی ریبون میلز (Bally Ribbon Mills) برای توسعه یک سامانه محافظت حرارتی (TPS) جدید استفاده می‌کنند که روش تولیدی مشابه با قطعات کامپوزیت کربنی هواپیما دارد.

این شرکت که در زمینه طراحی، توسعه و تولید مواد مهندسی‌شده فعالیت می‌کند، از طرف دفتر مدیریت فناوری ماموریت‌های فضایی ناسا (STMD) برای تولید ماده سه‌بعدی قابل استفاده در توسعه سامانه محافظ حرارتی تیم ماموریت HEEET، برنده جایزه فناوری فضایی شده است.

برای تولید مواد سامانه TPS با مشخصات مطلوب، فیبرهایی از ترکیبات مختلف و با چگالی نخ‌های متفاوت، به دقت در یک ساختار سه‌بعدی قرار می‌گیرند. روش بافت سه‌بعدی، روش سنتی بافت دوبعدی را با اتصال مواد دوبعدی بافته شده در بعد سوم گسترش می‌دهد و قابلیت تولید موادی را ایجاد می‌کند که در معرض شرایط محیطی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. پس از آن رزین به پنل‌ها تزریق می‌گردد تا فیبرها در جای خود محکم شوند.

با استفاده از مدلسازی، طراحی و ابزارهای تولید پیشرفته به منظور بهینه کردن عملکرد بافت، مهندسین پروژه HEEET خانواده‌ای جدید از مواد TPS را تولید کرده و آن‌ها را تحت شرایط محیطی مختلف آزمایش کرده‌اند.

تلاشهای ناسا و شرکت BRM نمونه موفقی از همکاری ناسا با یک کسب و کار کوچک که ظرفیت فناورانه منحصر به فرد دارد، می‌باشد که باعث پیشبرد ماموریت‌های اکتشافی آینده می‌گردد. استفن ژورزیک (Stephen G. Jurczyk) مدیر دفتر STMD با تشکر از تلاش‌های BRM به اهمیت نقش آن‌ها در موفقیت ماموریت اشاره کرد.

نکته مهم در این همکاری این است که شرکت BRM، شرکت نوپایی نیست و از سال 1923 تا به حال، بیش از 95 سال تجربه در زمینه مهندسی نساجی اندوخته است. اما این شرکت در همان یک زمینه طراحی و تولید مواد دوبعدی و سه‌بعدی به قدری متمرکز و جدی تلاش کرده که امروزه با سازمان‌های مختلفی در زمینه‌های هوافضایی، دفاعی، پزشکی، تجاری و صنعتی همکاری می‌کند. رویکرد این شرکت می‌تواند الگوی مناسبی برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

منبع intelligent-aerospace
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6623
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها