چین ۲ ماهواره سنجش از دور تجاری به فضا پرتاب کرد

0 254

چین ۲ ماهواره سنجشی اپتیکال (نوری) تجاری را به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی (Long March-2C) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز جمعه ۲۹آوریل (۹اردیبهشت) ساعت ۰۴:۱۱ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام گرفت و طی آن ماهواره‌های سوپرویو نئو-۱ (SuperView Neo-1) به مدار خورشیدآهنگ تزریق شدند.

این ماهواره‌ها که با نام سیوی گائوجینگ (Siwei Gaojing) نیز شناخته می‌شوند، هر کدام حدود ۵۴۰ کیلوگرم وزن دارند و قادر به ارائه تصاویری با قدرت تفکیک مکانی ۰.۵ متر هستند. ماهواره‌های مذکور را انجمن علوم و فناوری چین (China Association for Science and Technology) برای شرکت فناوری پایش و نقشه‌برداری سیوی چین (.China Siwei Survey and Mapping Technology Co. Ltd) ساخته است و از باس ماهواره‌ای CAST3000B بهره می‌برند.

ماهواره سنجش از دور چین
نمای ماهواره سوپرویو نئو-۰۱

از داده‌های این ماهواره‌ها برای ارائه به مشتریان تصاویر ماهواره‌ای از جمله صنایع منابع طبیعی، نقشه‌برداری، حفاظت از دریا و محیط زیست و همچنین بازارهای نوظهور مانند امنیت شهری، توسعه دیجیتال روستایی و کشاورزی و نیز حمل‌ونقل هوشمند استفاده خواهد شد.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی

لانگ مارچ-۲سی که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد. این ماهواره‌بر دارای وزنی معادل ۲۳۳ تن و طول کلی ۴۲ متر بوده و قطر هر دو مرحله آن ۳.۳۵ متر است. لانگ مارچ-۲سی را آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته و قادر به حمل ۳۸۵۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

ماهواره‌بر یادشده با احتساب این ماموریت تاکنون ۶۱ بار به فضا پرتاب شده است که اولین آن‌ها در سال ۱۹۸۲ انجام گرفت و فقط یک شکست در کارنامه خود دارد. لانگ مارچ-۲سی از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

منبع spacenews rocketlaunch space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65952
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها