3 فضانورد روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شدند

0 104

سه فضانورد آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) به وسیله فضاپیمای روسی سایوز ام‌اس-۲۱ (Soyuz MS-21) سوار بر حامل فضایی سایوز-۲ (Soyuz-2) به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شدند. این ماموریت روز جمعه ۱۸مارس (۲۷اسفند) ساعت ۱۵:۵۵ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی بایکونور (Baikonur) قزاقستان انجام شد و طی آن اولگ آرتمیف (Oleg Artemyev)، دنیس ماتویف (Denis Matveev) و سرگئی کورساکوف (Sergey Korsakov) به ایستگاه فضایی رفتند.

فضاپیمای حامل فضانوردان ظرف کمتر از ۳.۵ ساعت به ایستگاه فضایی رسید و به ماژول جدید پریچال (Prichal) ایستگاه متصل شد. فضانوردان جدید که به هفت فضانورد حاضر در ایستگاه ملحق شدند، قرار است تا سپتامبر سال جاری میلادی (شهریور-مهر۱۴۰۱) در ایستگاه فضایی بمانند.

حامل فضایی سایوز-۲

سایوز-۲ نسخه پیشرفته حامل فضایی سایوز است که آن را مرکز پراگرس راکت اسپیس (Progress Rocket Space Centre) و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) هر دو متعلق به روسیه ساخته‌اند. حامل مذکور دارای چهار نسخه بوده که در این ماموریت از نسخه سایوز ۲.۱بی (Soyuz 2.1b) استفاده شد. سایوز ۲.۱بی قادر به حمل ۸۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

soyuz-rocket-russia

سایوز-۲ یک حامل دو مرحله‌ای سوخت مایع با طول کلی ۴۶.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ متر و ۲.۶۶ متر است. این حامل با وزن ۳۱۲ تن اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۳۸ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۷ مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب این حامل مورد بحث برای آژانس فضایی روسیه بین ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع isna rocketlaunch wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65051
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها