آیا منشا حیات در کره خاکی فرازمینی است؟

0 149

محققان در جستجوی منشا حیات در زمین، به سرنخی جدید دست یافته‌اند که نشان می‌دهد پپتیدها (Peptide) می‌توانند در شرایطی خاص مانند شرایط فضا شکل بگیرند. پپتیدها متشکل از آمینو اسیدهای (Amino Acid) منفردی هستند که با ترتیبی خاص در کنار هم قرار گرفته‌اند.

در همین راستا گروهی از دانشمندان به رهبری سرژ کراسنوکوتسکی (Serge Krasnokutski)، از موسسه اخترشناسی ماکس پلانک (MPIA) آلمان، یک مکانیزم واکنشی یافتند که می‌تواند در شرایط کیهانی انجام شود. آن‌ها این کار را تحت شرایط غالب در ابرهای مولکولی کیهان، یعنی روی ذره‌های غبار در خلا که حاوی مواد شیمیایی مثل کربن، آمونیاک و مونوکسید کربن هستند انجام دادند.

انواع حیات شناخته‌شده از واحدهای شیمیایی یکسانی به نام پپتید تشکیل شده‌اند که عملکردهای متفاوتی از جمله حمل‌ونقل مواد و تسریع واکنش‌ها در بدن دارند. آمینو اسیدها و قندهای مختلفی که در شهاب‌سنگ‌ها یافت می‌شوند نشان می‌دهند منشا حیات می‌تواند فرازمینی باشد.

برای آنکه پپتیدها از آمینواسیدهای منفرد تشکیل شوند شرایط بسیار خاصی مورد نیاز است و پیشتر تصور می‌شد احتمال وجود آن روی زمین بیشتر باشد. گام اول برای انجام واکنش نیازمند وجود آب است و برای گام دوم نباید آبی وجود داشته باشد. در این فرآیند مولکول‌های منفرد آمینو اسید برای تشکیل یک زنجیره با یکدیگر ترکیب می‌شوند که بدین منظور هر بار باید یک مولکول آب خارج گردد.

اکنون که مشخص شده است زنجیره‌های پپتیدی نیز علاوه بر آمینو اسیدها می‌توانند در شرایط کیهانی شکل گیرند، فرضیه فرازمینی بودن منشا حیات تقویت می‌شود.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64638
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها