بریتانیا برنامه‌های راهبرد دفاعی فضایی خود را اعلام کرد

0 167

بریتانیا با انتشار بخشی از راهبرد دفاعی فضایی خود از سرمایه‌گذاری ۱.۴ میلیارد پوندی برای تقویت منافعش در حوزه فضای بیرونی زمین خبر داد. راهبرد دفاعی فضایی این کشور نشان می‌دهد بریتانیا در دورانی که جهان شاهد افزایش اقدامات نظامی در این حوزه است، چگونه در برابر تهدیدها در حوزه فضا از خود محافظت کرده، بخش فضایی خود را توسعه می‌دهد و از کسب‌وکارهای توانمند این حوزه حمایت می‌کند.

از این مبلغ، ۹۶۸ میلیون پوند برای سرمایه‌گذاری جهت توسعه منظومه‌ای از ماهواره‌ها در مدار لئو در نظر گرفته شده است که با هدف پشتیبانی‌های نظارتی و اطلاعاتی نظامیان ایجاد می‌شود. این برنامه موسوم به ایستاری (ISTARI) امکان ارتباطات لیزری پیشرفته را برای ارائه داده‌ها از فضا به زمین با سرعتی بالا نیز فراهم می‌کند.

علاوه بر پروژه‌هایی که با بودجه ۱.۴ میلیارد پوندی تامین می‌شوند، یک سری برنامه‌های حمایتی با سرمایه‌گذاری‌های موجود و به‌ عنوان بخشی از راهبرد دفاعی فضایی به منظور ارائه فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌های اطلاعاتی، نظارتی، آگاهی از موقعیت و فرماندهی نیز راه‌اندازی خواهند شد.

یکی از این برنامه‌ها مینروا (MINERVA) نام دارد که طی آن با بودجه‌ای ۱۲۷ میلیون پوندی، شبکه‌ای از ماهواره‌ها ظرف ۴ سال ایجاد می‌شود. این ماهواره‌ها با هدف استفاده از داده‌های فضایی در کنار اطلاعات به‌دست‌آمده از سامانه‌های زمینی، دریایی و هوایی توسعه می‌یابند. به گفته مقامات بریتانیا، مینروا و ایستاری زیرساخت معماری دفاعی فضایی آینده هستند.

پروژه دیگر موسوم به پرومتئوس-۲ (PROMETHEUS-2) دو ماهواره کوچک با ابعاد ۰.۳x۰.۲x۰.۱ متر است که امکان انجام آزمایش‌های مرتبط با نظارت از طریق سیگنال‌های رادیویی و تصویربرداری پیچیده را فراهم کرده و راه را برای توسعه یک سامانه ارتباطاتی فضاپایه مشارکتی و مرتبط با متحدان بریتانیا هموار می‌کند. این ماهواره‌ها از طریق سامانه‌های زمینی متمرکز در محل آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی (Defence Science and Technology Laboratory) در نزدیکی شهر پورتسموث، از فعالیت‌های فناورانه وزارت دفاع، هم در فضا و هم در زمین، پشتیبانی می‌کنند.

شایان ذکر است سرمایه‌گذاری ۱.۴ میلیارد پوندی جدای از رقم ۵ میلیارد پوندی برای ارتقای قابلیت‌های سامانه ارتباطات ماهواره‌ای اسکای‌نت (Skynet) بریتانیا با هدف ارائه خدمات ارتباطی راهبردی به نیروهای مسلح این کشور و متحدانش است.

منبع spacewar spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64137
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها