کشف مقدار زیادی آب زیر سطح مریخ

0 232

ماموریت مریخی اگزومارس (ExoMars) مقدار قابل‌توجهی آب در مریخ و در زیر دره مارینز (Valles Marineris) پیدا کرده است. پیش‌تر نیز وجود آب در سیاره سرخ شناسایی شده، اما بیشتر آن در مناطق قطبی و سرد سیاره به‌شکل یخ است؛ درحالی‌که عموما یخ‌آب در بخش‌های نزدیک به استوا دیده نمی‌شود، زیرا دمای این مناطق به‌اندازه کافی سرد نیست. این آب احتمالا با مواد معدنی ترکیب شده است، بااین‌حال به‌گفته دانشمندان به‌احتمال زیاد به‌شکل یخ باشد.

اگزومارس این کشف را به‌وسیله ابزار فرند (FREND) مدارگرد ردیاب گاز (Trace Gas Orbiter به‌اختصار TGO) انجام داد؛ ابزاری که از خاک سطوح بالایی مریخ برای رصد هیدروژن به‌عنوان یکی از مقادیر مرتبط با وجود آب مریخ نقشه‌برداری می‌کند. ایگور میتروفانوف (Igor Mitrofanov)، نویسنده اصلی پژوهش، می‌گوید: «با TGO می‌توانیم تا یک متر زیر خاک مریخ را رصد کرده و دریابیم در زیر سطح سیاره چه می‌گذرد. مهم‌تر از همه، با استفاده از این مدارگرد امکان یافتن واحه‌های غنی از آب که با ابزارهای قبلی قابل شناسایی نبودند، فراهم می‌شود.»

با این کشف، دره مارینز به مکانی مهم برای کاوش‌های آینده در مریخ بدل خواهد شد. البته چنین مطالعاتی فقط سطح سیاره را کاوش می‌کند و ممکن است ذخایر آب در عمق بیشتری از مریخ نیز وجود داشته باشد که هنوز شناسایی نشده‌اند. گفتنی است اگزومارس ماموریتی مشترک میان آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) است.

منبع marsdaily cnet
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63013
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها