بهترین زمان رصد بارش شهابی جوزایی

0 164

بارش شهابی جوزایی (Geminids) این شب‌ها به‌اوج خود خواهد رسید، به‌طوری‌که در هر دقیقه دو تا سه شهاب در آسمان شب پدیدار خواهد شد. باتوجه‌به نور ماه، بهترین زمان برای تماشای این پدیده شب‌های ۱۳ و ۱۴دسامبر (۲۲ و ۲۳آذر) حوالی ساعت ۲ بامداد به‌وقت محلی است. در نقطه اوج، هر ساعت بیش از ۱۲۰ شهاب در آسمان خودنمایی خواهند کرد، آن هم درحالی‌که این پربارش‌ترین رویداد از این نوع در چند سال اخیر نیست. برای خواندن مقاله جامع ما درباره بارش شهابی و انواع آن‌ها کلیک کنید.

بارش شهابی جوزایی

بارش شهابی جوزایی هر ساله اتفاق می‌افتد و به‌عنوان یکی از بزرگترین بارش‌های شهابی دنیا به‌شمار می‌رود. این بارش که از ۱۶آذر۹۸ آغاز می‌شود، در ۲۳‌آذر به‌اوج خواهد رسید و انتظار می‌رود ۲۷آذر به‌پایان برسد. گفتنی است عامل ایجاد بسیاری از بارش‌های شهابی، ستاره‌های دنباله‌دار هستند، اما منشا بارش شهابی مذکور، سیارک‌ها عنوان شده‌اند. با‌توجه‌به اینکه قطر این سیارک‌ها زیاد است، بارش شهابی جوزایی نیز درخشندگی زیادی دارد.

سیارک‌هایی که منشا این بارش هستند، هنگامی‌که به جو کره زمین وارد می‌شوند بعضا دارای سرعتی تا ۲۱۵ هزار کیلومتر بر ساعت خواهند بود. البته آن‌ها به‌دلیل شدت گرمایی که در زمان ورود به جو به‌وجود می‌آید، نابود می‌شوند. گفتنی است بسیاری از سیارک‌های منظومه شمسی بین سیاره مریخ و مشتری قرار دارند و برخی از آن‌ها دارای وزنی برابر با ۶۰ تن هستند. مواد تشکیل‌دهنده این سیارک‌ها نیز اکسیژن، نیکل، سیلیکون و انواع فلزات است.

منبع gadgetnews espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62924
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها