رصد اعماق کیهان با بزرگترین دوربین دیجیتالی جهان

0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

بزرگترین دوربین دیجیتالی جهان در حال آماده شدن برای نصب در رصدخانه ورا روبین (Vera Rubin) در یکی از قله‌های کوه‌های کشور شیلی است و به‌زودی اعماق کیهان را برای دانشمندان آشکار می‌کند. به‌گفته محققان حوزه نجوم، این پروژه با نام LSST (سرواژه Legacy Survey of Space and Time) پس از تکمیل هر ۳ روز یکبار با بررسی اعماق جهان، نیمی از آسمان جنوب را به‌تصویر خواهد کشید.

LSST یک دوربین ۳.۲ گیگاپیکسلی (۳.۲ میلیارد پیکسلی) است که می‌تواند به دوردست‌ها و در واقع گذشته جهان در آسمان نگاه کند و منطقه بسیار وسیع‌تری را نسبت به قبل تصویر کند. دوربین LSST از ۶ فیلتر نوری دوار تشکیل شده است که می‌توان آن‌ها را باتوجه‌به آنچه که ستاره‌شناسان در تلاش برای ثبت هستند و شرایط نوری در هر شب، جابجا کرد. این فیلترها امکان تصویربرداری از آسمان را در ۶ باند مختلف از طیف الکترومغناطیسی فراهم می‌کنند.

طبق بیانیه دانشگاه استنفورد (Stanford University) آمریکا که سرپرست ساخت LSST است، داده‌های این پروژه به دانشمندان در سراسر جهان این امکان را می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از سوال‌های مهم در مورد ویژگی‌های ماده تاریک، شکل‌گیری کهکشان راه شیری، ویژگی‌های اجرام کوچک در منظومه شمسی و مسیر سیارک‌های بالقوه خطرناک را ارزیابی کنند.