وزیر ارتباطات از تلاش برای دستیابی به مدار ژئو ظرف ۴ سال آینده خبر داد

0 183

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اولین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم و دررابطه‌با کاهش زمان ده ساله رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری (ژئو) به چهار سال توضیحاتی ارائه داد. عیسی زارع‌پور بااشاره‌به دستور رئیس جمهور مبنی‌بر دستیابی به این مدار تا سال ۱۴۰۴ گفت: «دلیل چنین امری آن است که مهمترین مدار، مدار ۳۶ هزار کیلومتری است چون زمین آهنگ است، یعنی ماهواره همزمان با زمین حرکت می‌کند و نقاط آن محدود است.»

او ادامه داد: «ما سه نقطه مداری داشتیم، طی چند ده سال گذشته متاسفانه دو تا از آن‌ها از دست رفته و الان تنها مداری که داریم ۴۳.۵ درجه شرقی است که باید به‌سرعت تدبیر کرده تا بتوانیم مدار را تثبیت کنیم، چرا که غیر از این فضا را از دست خواهیم داد.» وی درباره امکان‌پذیر بودن این امر با دانش، فناوری و مقدوراتی که داریم، بیان کرد: «این دستور رئیس جمهوری برای ما غافل‌گیرکننده بود و ما جلسه‌هایی را با دوستان تشکیل دادیم و کمیسیون تخصصی را به‌زودی تشکیل می‌دهیم و البته می‌شود با کار شبانه‌روزی و با حمایتی که دولت می‌کند، این کار انجام گیرد.»

زارع پور در ادامه با بیان اینکه صنعت فضایی کشور به دو عنصر احتیاج دارد، افزود: «یکی اعتماد مسئولین است که باید حتما کنار این کار قرار بگیرد و متاسفانه در ۱۰ سال اخیر وجود نداشته و یا در پایین‌ترین سطح ممکن بوده و دوم اعتبار است که باید به‌هر‌حال اعتبارات لازم فراهم شود؛ هر دو را نیز رئیس جمهوری به ما قول دادند.»

وی ادامه داد: «برای دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری راه‌های میانبری وجود دارد که ما بتوانیم از بلوک‌های انتقال مداری استفاده کنیم. الان بلوک انتقال مداری سامان آماده است و انشاالله امسال آزمایش اولیه آن صورت می‌گیرد که محموله‌ها را از مدار ۴۰۰ کیلومتری به ۷ هزار کیلومتری برده و پس از آن به ۱۰ هزار، ۲۱ هزار و ۳۶ هزار کیلومتری زمین می‌رساند.» وی ادامه داد: «آزمایش این بلوک انتقالی امسال و آزمایش مداری و عملیاتی سال بعد انجام خواهد شد. امیدواریم برنامه ده ساله را کوتاه کنیم و زودتر پرتاب داشته باشیم.»

زارع‌پور گفت: «از سال ۱۳۹۳ تاکنون ماهوراه نور-۱ با موفقیت به فضا فرستاده شده و مشغول فعالیت است. ما می‌توانیم به موفقیت و پیشرفت در این صنعت برسیم. دانشمندان ما بعد از دو یا سه پرتاب به نقطه اطمینان و موفقیت می‌رسند.» وزیر ارتباطات عنوان کرد: «اگر کار در این سال‌ها طبق مدل دهه ۱۳۸۰ پیش می‌رفت، ما اکنون در لایه ژئو بودیم. امیدواریم با حمایت و کار شبانه‌روزی به این هدف دست یابیم.»

گفتنی است روز جمعه ۵آذر اولین جلسه شورای عالی فضایی پس از نزدیک به ۱۱ سال با حضور رئیس جمهوری برگزار شد. سید ابراهیم رئیسی در این جلسه با تاکید بر اهمیت توجه به صنعت فضا و توسعه فناوری‌های فضایی، تحقق دستیابی به مدار ژئو تا سال ۱۴۰۴ را خواستار شد. این در حالی است که چنین امری قرار بود طی یک برنامه ده ساله عملیاتی شود.

منبع irna espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62517
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها