محقق ایرانی با طرح تولید سوخت فضاپیما از پلاستیک مدال طلا کسب کرد

0 271

محقق ایرانی با طرح سوخت فضاپیما و سوپرجت‌های مافوق صوت از پلاستیک در پانزدهمین دوره مسابقات جهانی اختراعات در کشور لهستان موفق به کسب مدال طلا شد. حامد میلانی، پژوهشگر نانوبیوتکنولوژی از ایران، در این مسابقه با طرح‌ تولید سوخت فضاپیما و سوپرجت‌های مافوق صوت در قالب طراحی و ساخت سامانه رآکتوری فوق پیشرفته‌ شرکت کرد. طی این طرح ضمن تجزیه انواع مختلف ضایعات پلاستیکی به مونومرهای سازنده، پلاستیک به سوختی به‌نام سوخت فضایی میلانیکس (MilaniX) تبدیل می‌شود. مونومر نوعی مولکول است که واحد اصلی پلیمرها را تشکیل می‌دهد.

این سامانه از دو رآکتور نسل جدید تشکیل شده و می‌تواند سوخت زیستی بوتانول را از پلاستیک و در مدت ۱۴ ساعت بسازد که کوتاه‌ترین زمان ممکن در دنیاست. در بخش ابتدایی سامانه مذکور، رآکتور نانوبیولوژیکالی تعبیه‌ شده که در آن روشی جدید موسوم به پایدارسازی (Stabilization) بر روی مخمر ساکارومایسس سرویزیه (Saccharomyces Cerevisiae)، نانوذرات اکسید آهن و نانولوله‌های کربنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ضایعات پلاستیکی را به مونومرهای سازنده تبدیل می‌کند.

این فرایند با تجزیه آنزیم‌های هیدرولیزکننده پلاستیک حاصل از ایزوله‌سازی ۶۸۹ میکروارگانیسم در محیط بافری با درجه حرارت تنظیم‌شده انجام می‌پذیرد. آنزیم‌های مورد استفاده در این دستگاه منحصربه‌فرد هستند؛ به‌گونه‌ای‌که بیشترین کارآیی خود را در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد ثبت کرده‌اند.

تولید سوخت فضاپیما از پلاستیک

در بخش دوم نیز یک رآکتور فرمانتور طراحی شده و در آن ایزوله‌های باکتریایی کربن به بوتانول تبدیل می‌شود. بوتانول یک سوخت زیستی قدرتمند با بالاترین کارآیی است که مناسب استفاده در فضاپیماها و سوپرجت‌های مافوق صوت به‌شمار می‌رود. سوخت تولیدی ضمن اینکه دانسیته انرژی بسیار بالایی دارد، از ایمنی بالایی برخوردار است و موجب تسهیل بیشتر عملیات‌های ترابری و سوخت‌گیری فضاپیماها و سوپرجت‌ها خواهد شد.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62294
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها