علت انفجار راکت فالکون 9 اعلام شد

0 987

 بازرسان این شرکت پس از انجام تحقیقات در خصوص انفجار راکت Falcon 9 به این نتیجه رسیدند که این انفجار حاصل تخریب ساختار مواد در اثر تغییرات سریع دما و فشار بوده است. استفاده از فیبرهای کربن معیوب در پوشش کامپوزیتی یکی از لوله‌های فشار مربوط به مخازن هلیومی که درون یک مخزن بزرگتر اکسیژن قرار داشته‌اند، منجر به نقص فنی شد که در اثر آن سوخت اکسیژن بسیار سرد، متراکم شده و در اثر اصطکاک منفجر شد. 

این انفجار در هنگام سوخت‌گیری راکت به‌منظور آزمایش عملکرد موتورها قبل از پرتاب به فضا، رخ داد. در اثر این انفجار، راکت و ماهواره‌ای که قرار بود با استفاده از آن به مدار زمین فرستاده شود، از بین رفت. در پی این انفجار که یکی از چند سانحه SpaceX در سال 2016 بود، این شرکت پرتاب راکت‌های خود را به مدت نامعلومی متوقف کرد. 

اکنون فرآیند سوخت‌گیری و آزمایش عملکرد موتورها قبل از پرتاب، توسط SpaceX بهبودیافته تا از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود. همچنین قرار است در بلندمدت طراحی سیستم سوخت‌گیری و سوخت‌رسانی راکت‌ها دستخوش تغییر شود تا امکان سوخت‌گیری سریع تر و ایمن‌تر راکت‌ها فراهم شود. 

در این تحقیقات که توسط بازرسان شرکت SpaceX انجام شد، نمایندگان سازمان هوانوردی فدرال، نیروی هوایی، ناسا و انجمن ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا نیز حضور داشتند. 

قرار است در روز هشتم ماه ژانویه یک راکت Falcon 9 حامل 10 ماهواره ارتباطی از پایگاه Vandenberg نیروی هوایی آمریکا واقع در کالیفرنیا به فضا پرتاب شود. 

شرکت SpaceX‌ امیدوار است بتواند در پایان ماه جاری میلادی، فرآیند حمل محموله‌های ناسا و ایستگاه فضایی بین‌المللی را از سر بگیرد. 

منبع ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=607
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها