روشی برای محافظت از فرودگرها در برابر خاک ماه

0 56

شرکت آمریکایی مستن اسپیس (Masten Space Systems) روشی برای محافظت از فرودگرهای قمری در برابر خاک ماه و اثرات مخرب گردوغبار موجود در این قمر ابداع کرده است. طی این روش که FAST (سرواژه in-Flight Alumina Spray Technique) نامیده می‌شود برای محافظت از فرودگرها، ذرات سرامیک آلومینا (آلومینیوم اکسید) به موتور تزریق می‌شود تا هنگام فرود روی ماه این ذرات به سطح زیرین پاشیده شده، گردوغبار ماه را به‌هم بچسباند و لحظاتی قبل از نشستن فرودگر، بر اثر فعالیت آن به هوا برنخیزند.

به‌گفته شرکت مذکور این راهکار تنها طی ۱۰ ثانیه می‌تواند ۱۸۶ کیلوگرم از خاک ماه را در یک دایره با قطر ۶ متر بپوشاند؛ سپس فرودگر باید فقط ۲.۵ ثانیه معلق بماند و بعد از آن می‌تواند به‌راحتی فرود بیاید.

محافظت از فرودگرها

شرکت مستن اسپیس طی یک سال مطالعه مقدماتی روش FAST را با همکاری شرکت آمریکایی هانی‌بی روبوتیکس (Honeybee Robotics) و دانشگاه‌های آمریکایی ای اند ام تگزاس (Texas A&M University) و فلوریدای مرکزی (University of Central Florida) به‌همراه ناسا تکمیل کرد.

شرکت یادشده در آزمایش‌های خود، بهترین نرخ رسوب ذرات، ضخامت صفحه فرود و چگونگی چسبندگی ذرات سرامیکی را برای تشکیل یک صفحه فرود بر روی ماه سنجید. به‌گفته دانشمندان این مفهوم حتی برای بزرگترین فرودگرهای برنامه آرتمیس (Artemis) ناسا نیز کارآمد خواهد بود. آژانس فضایی آمریکا قصد دارد طی برنامه آرتمیس، انسان از جمله یک زن را به ماه بازگرداند.

در همین رابطه بخوانید:

ناسا فرودگرهای قمری جهت تحویل محموله به ماه را انتخاب کرد

سرمایه‌گذاری ناسا در بخش خصوصی برای توسعه فرودگرهای سیارات

جف بزوس: اکتشافات فضایی می‌تواند از سیاره زمین محافظت نماید

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=59547
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها